Місячник передового педагогічного досвіду

Розгорнутий конспект відкритого уроку фізики в 7 класі на тему: «Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.»

Вчитель фізики, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Братошевська Світлана Вікторівна

Миколаїв - 2013

Урок № 26 Дата проведення : 14.03.2013


Тема. Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.

Мета: познайомити учнів із явищем дисперсії, охарактеризувати кольорову гаму світла, ввести поняття спектра; отримати експериментально кольорову гаму світла, шляхом накладання променів різного кольору, звернути увагу учнів на практичне використання даного навчального матеріалу; розвивати пізнавальні інтереси учнів, цікавість; виховувати цілеспрямованість, творче ставлення до роботи на уроці.

Обладнання:джерело світла, щілина, скляні призми, світофільтри,таблиці, презентація до уроку, ноутбук, телевізор.

Тип уроку:Урок засвоєння нових знань.

Фізика — цікава річ

Вона цікавить навіть тоді, коли

В ній нічого не розумієш.

М. Аров

Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічна розминка

Кожна людина є творцем своє долі. Якщо на сьогоднішньому уроці ми з вами долі не змінимо, то принаймні гарний настрій гарантовано створимо. Чи вдасться нам це зробити, побачимо в кінці уроку. Для цього пропоную провести невеличкий тест. На дошці ви побачите три картки різного кольору: зелений,червоний,фіолетовий.

Зелений почуття впевненості, наполегливості.

Червоний– символізує силу вольового зусилля, збудження.

Фіолетовий– символізує тривожність, стрес, переживання страху.

Тож почнемо «стежку настрою». На аркушах оцінювання в першому завданні напишіть колір тієї картки, яка найбільше асоціюється з вашим настроєм у даний момент. У процесі уроку ваш настрій може змінюватися, а в кінці уроку ми подивимося, чи зміниться колір вашої картки.

ІІ. Формулювання теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Шановні гості! Дорогі учні! Я розпочну наш урок із загадки.

«Що в скриню не сховаєш?» (Світло)

Світло завжди зачаровувало людину і в той же час здавалося їй нерозгаданою загадкою. Ніщо в природі не було таким загадковим, жодний свій секрет природа не зберігала так старанно, як секрет про те, що ж являє собою світло насправді. Ось чому у фізиці його часто називають «найтемнішою плямою». На нашому уроці ми продовжимо розкривати таємниці світла. Тема нашого уроку (учні записують тему уроку в робочі зошити) :

«Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.». На даному уроці ми введемо нове поняття дисперсії світла, розглянемо спектральний склад білого світла, а також з’ясуємо, чому ж світ навколо нас кольоровий.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Для того, щоб ви добре сприйняли новий матеріал, нам необхідно узагальнити вивчене на попередніх уроках.

1.Продовжити речення(учні дають усні відповіді)

1. Лінія вздовж якої поширюється світло називається …

2. В однорідному середовищі світло поширюється …

3. Що є доказом прямолінійного поширення світла?

4.Тінь – це…

5. Кут падіння…

6. Промінь падаючий, промінь відбитий…

7. Явище заломлення - це…

8. Кут заломлення - це…

9. Кут заломлення менший ніж кут падіння, якщо…

10. Кут заломлення більший ніж кут падіння, якщо…

11)Іде лісом-не тріщить, іде водою-не хлюпотить, через віконце пробивається(Сонячний промінчик).

12) Тільки дощик прошумів

За лужком, за лісом,

Хтось у небі рушничок

Вишитий повісив.

Хто вгадає з діточок,

Що воно за рушничок? (Веселка)

ІУ. Пояснення нового матеріалу.

(Грає тихо музика, на екрані комп’ютера змінюються фотографії веселки. Вчитель читає уривок з твору Нечуя – Левицького «Микола Джеря»)

Учитель:„ Сонце ясно блищало з-за хмари; небо над морем стало сизе, і на тому сизому небі заблищала пишна веселка. Вона обперлася одним дуже широким кінцем об море, а другим потяглася далеко за озеро, за плавні в рівний широкий степ. Червоні, жовтогарячі й жовті веселчані смуги були такі ярі, неначе горіли тихим полум’ям, а через широкий край веселки, розстелений як павичевий хвіст, по морі, було ясно видно зелене море, білі гребені на хвилях, пофарбовані то червоним , то жовтим, то синім кольором веселки. Веселка захопила й корабель, з його мокрими вітрилами і неначе вкрила його якоюсь дорогою тканкою».

Щойно ви прослухали уривок з твору Нечуя – Левицького „ Микола Джеря ”. Яке оптичне явище в ньому описане? Так, це веселка. Ви мабуть з дитинства знаєте кольори веселки. Назвіть їх. (Відповіді дітей). Давайте зараз із вами, щоб краще запам’ятати ці кольори заповнимо клітинки, які є на дошці, стрічками, колір яких відповідає кольорам веселки. (На партах лежать різнокольорові стрічки , вчитель читає вірш , а учні - асистенти допомагають заповнювати клітинки стрічками)

Подаруємо табличці різнокольорові стрічки

Перша кліточка червона, наче горобини грона.

Друга – колір апельсина то оранжева клітина

Третя жовта, як пшениця, що у полі колоситься.

А наступная – зелена, наче листячко у клена.

П’ятій інший колір треба, він блакитний, наче небо.

Шостий колір синій – синій, наче річка у долині.

А остання буде стрічка фіолетова, як нічка.

Отримати відповідь на це запитання нам допоможе фізична подорож. І перша сторінка нашої подорожі «Історична».

Уявіть собі, що ви потрапили в Англію. 1667 рік. Вас вітає славетний англійський вчений Ісаак Ньютон.

Учень: (тримає в руках портрет Ньютона розповідає. Інформацію потрібно дати учневі заздалегідь).

Я Ісаак Ньютон – англійський вчений. Удосконалюючи телескоп, я звернув увагу на те, що зображення, яке дає об’єктив, по краях забарвлене. Зацікавившись цим явищем, я вперше дослідив різноманітність світлових променів і зумовлені цим особливості кольорів, про які до того часу ніхто й гадки не мав. Райдужне забарвлення зображення, що його дає лінза, спостерігали звичайно й до мене. Помічали також, що райдужні краї мають предмети, коли на них дивитись через призму. Пучок світлових променів, що пройшов через призму, по краях забарвлюється. Мій дослід був геніально простий. (Показує малюнок досліду).

Я спрямував на призму світловий пучок малого поперечного перерізу. Пучок сонячного світла проходив у затемнену кімнату через малий отвір у віконниці.

Падаючи на скляну призму, пучок заломлювався і на протилежній стіні давав дивовижне зображення з райдужним чергуванням кольорів. Дотримуючись багатовікової традиції, за якої вважалося, що веселка складається із семи кольорів, я також виділив сім кольорів: фіолетовий, синій, голубий, зелений, жовтий, оранжевий, червоний. (Показує на різнокольорові смужки).

Саму ж смужку веселки я назвав спектром. Коли я закривав отвір червоним склом, то бачив на стіні червону пляму, закриваючи синім – синю і т.д. Виходило, що не призма забарвлює білий промінь, як гадали раніше. Призма не змінює світла, а тільки розкладає його на складові частини (демонструється малюнок).

Учитель:Отже, завітавши в гості до великого вченого, ми можемо з вами зробити який висновок?

Відповідь дітей: Біле світло складне. Воно складається з семи кольорів, які утворюють спектр.

Учитель: Чому ж призма розкладає біле світло на спектри? Щоб це з’ясувати нам потрібно розглянути наступну сторінку нашої подорожі «Теоретичну».

Промінь сонячного світла, пройшовши через призму, перетворюється на веселку. Ми з вами зробили висновок, що білий промінь складний, з нього можна виділити промені різних кольорів, і лише їх спільна дія створює в нас враження білого кольору. Справді, якщо за допомогою другої призми, повернутої на 1800 відносно першої, зібрати всі промені спектра, то знову матимемо біле світло. (Демонстрація малюнка, ППЗ фізика 7 клас)

Ісаак Ньютон зробив важливий висновок із своїх дослідів: «Світлові пучки, які різняться кольором, відрізняються за ступенем заломлення». Тобто, проходячи через призму кожна складова білого світла по – різному заломлюється. Найбільше заломлюються фіолетові промені, а найменше - червоні. Всі інші заломлюються в проміжку між фіолетовими і червоними променями.

Залежність показника заломлення світла від його кольору Ньютон назвав дисперсією.

Саме явище дисперсії , яке відкрив Ньютон, – це перший крок до розуміння кольору.

Знаючи, що біле світло має складну структуру, можна пояснити велику різноманітність кольорів у природі. Якщо предмет, наприклад аркуш паперу, відбиває всі промені різних кольорів, то він здаватиметься білим. Якщо ж світло спрямувати на червоний папір, то тепер будуть відбиватися тільки промені червоного кольору , решта буде поглинатися поверхнею. Трава і листя дерев здаються нам зеленими тому, що з усіх падаючих на них сонячних променів вони відбивають лише зелені, поглинаючи решту. Якщо подивитися на траву крізь червоне скло, яке пропускає тільки червоні промені, то трава здаватиметься майже чорною.

Запитання:

А як людина бачить кольорові і чорно – білі зображення? (самостійна робота з підручником на сторінці 178, п.2 параграфу 23)- 3 хв.

Учень:Очі людини мають чудову властивість розрізняти кольори. В сітчастій оболонці нашого ока є три типи зорових нервів, одні з них найбільше подразнюються червоними променями, другі – зеленими, треті – синьо-фіолетовими. Коли ступінь подразнення всіх зорових нервів однаковий, ми бачимо білий колір (або сірий колір, якщо сила світла мала). Майже повна відсутність подразнення нервів усіх трьох типів дає чорний колір. Коли ж подразнення неоднакові, ми бачимо колір , що залежить від того, який тип зорових нервів більше збуджений. Коли світло однаковою мірою збуджує нерви чутливих до зелених і червоних кольорів, ми бачимо жовтий колір. Якщо збуджуються нерви чутливі до червоного кольору, ми його бачимо.

Але не всі бачать все однаково. Більшість розрізняє у веселці сім кольорів: червоний, оранжевий, зелений, голубий, синій, фіолетовий. Проте є люди, які бачать в ній лише червоний, зелений, синій кольори. Решта для них лише відтінки. Спеціалісти які вивчали картини Рєпіна, вважають, що він розрізняв до 2 тисяч відтінків, тоді як звичайна людина розрізняє не більше 200 відтінків. Зустрічаються люди цілковиті дальтоніки. Весь світ вони бачать біло – сіро – чорним. Для тих, у кого так званий червоно – зелений дальтонізм або синьо – оранжевий, червоний і зелений або синій і оранжевий зливаються в один, зелений або оранжевий.

Отже, розглянувши теоретичну сторінку нашої подорожі ви повинні дати відповідь на питання, поставлене на початку уроку, «Чому виникає веселка?» (відповіді дітей-підготовлено презентацію силами учнів)

Третя сторінка нашої подорожі «Експериментальна».

Лабораторна робота №9

«Утворення кольорової гами світла шляхом накладання променів різного кольору».

Мета: Спостерігати утворення кольорової гами світла шляхом накладання променів різного кольору.

Прилади і матеріали:екран із щілиною, скляна пластинка із скошеними гранями або скляна призма, джерело світла.

Хід роботи

Завдання №1

«Спостереження дисперсії світла за допомогою призми»

1. Візьміть в одну руку екран зі щілиною , а в другу – скляну пластинку зі скошеними гранями або призму. Екран розмістіть на фоні вікна на відстані 30 – 40 см від ока, а пластинку (призму) – горизонтально перед оком.

2. Подивіться через скошені грані пластинки (призму) на добре освітлену щілину в екрані. Отримайте найбільш яскраве видиме кольорове зображення щілини.

3. Замалюйте отриману картину і дайте відповіді на запитання:

Ø Які кольори і в якому порядку видимі в зображенні щілини;

Ø Світло якого кольору найбільше заломлюється в призмі? А якого найменше?

Вчитель: Четверта сторінка подорожі «Цікава п’ятихвилинка».

(Учні готують цікаву інформацію заздалегідь)

Учениця: Коли ми спілкуємося з живою природою, світ видається нам яскравим і чарівним, і важко уявити, що інші істоти бачать його не таким, яким бачимо ми. Втім, як дізнатися , чи розрізняють тварини кольори, якщо вони не можуть розповісти про це?

Учені провели численні досліди, щоб одержати відповідь на це запитання. Об’єктом сотень досліджень стали бджоли, адже дуже цікаво було з’ясувати, як саме вони знаходять квітки. Для цього взяли дві картки: блакитну та червону, і налили на блакитну трохи сиропу. Бджоли полетіли на блакитний колір. Потім усе зробили навпаки: налили сироп лише на червону картку. Але бджоли знову полетіли до блакитної.

Так було доведено, що ці комахи розрізняють кольори. Невдовзі було встановлено, що бджоли не розпізнають червоний колір: вони сприймають його як темно-сірий або чорний. Самці птахів часто мають яскраве забарвлення. Чи сприймає самиця ці кольори?

У дослідах на курях було доведено, що вони розрізняють усі кольори веселки. Дивно, що собака – найближчий та найдавніший супутник людини – нездатний розпізнавати кольори. У нього чорно – білий зір, як, між іншим, у кішки. Такі вади наших улюбленців пояснюються тим, що давні предки собак і кішок полювали переважно вночі, коли неможливо розрізняти кольори.

Вчитель: П’ята сторінка подорожі «Творча»

Кольори в твоєму імені

Ім’я людини являє собою кольоровий ярличок, якому відповідають певні колірні характеристики.

Зв'язкам букв, звуків, слів і кольору присвячена робота відомої американської цілительки ЛІЛІАН Бондс.

с

в

і

т

л

а

н

а

Загальна сума (одна цифра)

1

3

2

2

4

1

6

1

2 – оранжевий або помаранчевий

А тепер можеш самостійно обчислити свій домінуючий колір, а також зрозуміти, яких кольорів в житті тобі не
вистачає.

Значення кольорів:

Червоний- свідчить про чуттєвість і життєлюбність. Люди з червоним кольором імені - честолюбні, цілеспрямовані, розкуті і оптимістичні. За соціальною ролі вони бунтарі і першопрохідці, генератори енергії, лідери.

Помаранчевий - колір активних, творчих, емоційних людей. Вони впевнені в собі, товариські, екстравагантні в вчинках. Помаранчеві легко вливаються в нову компанію, це гнучкі, живі й добрі люди, чуйні до чужих потреб.
Жовтий - колір інтелекту, пам'яті і жвавості розуму. Для людей з таким кольором імені характерні спалахи енергії та боротьба. Людина життєлюб і оптиміст по натурі, своєю присутністю він зігріває інших. Жовті спостережливі,люблять контролювати і управляти.


Зелений - колір природи. Люди, які його випромінюють, - пацифісти. Вони володіють здоровим глуздом і практичним розумом, легко адаптуються до обставин, вміють бути рішучими або спокійними в залежності від ситуації. Їх будинок завжди відкритий для гостей. Зелені чуйні, співчутливі і дуже товариські. У той же час люблять свободу.

Блакитний - колір неба: люди з таким випромінюванням володіють мудрістю, духовністю, талантом педагога і пристрастю до подорожам. Блакитні зайняті пошуком істини і краси, у повсякденному житті вони віддані, надійні та творчі
друзі, здатні заражати інших своїми фантазіями.

Синій колір свідчить про шляхетність і гуманізм. Як і чоловічки з "Аватара", сині - відважні, сміливі та рішучі воїни. Вони впевнені в собі, відповідальні і дбайливі по відношенню до оточуючих. Їх призначення - бути лікарями, вчителями, нести світу мудрість і істину.

Фіолетовий - колір духовності, інтуїції і яснобачення. Носії фіолетового фону аури володіють загостреною чутливістю і даром інтуїції. Допомагають людям, виявляючи стриманість і такт. За природою вони інтроверти, можуть вести самотній спосіб життя.

Рожевий - колір ніжності, турботи, всепрощення. Ці люди терплячі, добрі, вміють втішити, хоча самі легко ранимі і чутливі. У той же час вони можуть бути цілеспрямованими і твердо відстоювати свою точку зору. За природою матеріалісти.

Золотий - колір завершення, безмежності потенціалу та успіху. Люди з таким випромінюванням наділені неабиякими здібностями і почуттям відповідальності. У них високі цілі і явна схильність до лідерства. Зазвичай отримують те, чого домагаються.

P.S. Букві Ь відповідає червоний колір.

ІІІ. Узагальнення, закріплення вивченого матеріалу.

Висновки:

1. Залежність швидкості поширення пучка світла в певному середовищі від кольору пучка називають дисперсією світла.

2. Білий колір - це суміш спектральних кольорів.

3. Розкладання білого світла в спектр - це поділ його на промені спектральних «квітів», що відбувається в результаті заломлення променя в призмі.

4. Показник заломлення залежить від кольору спектральної складової білого світла. Промені, які відповідають різним кольорам, при попаданні в одне і те ж середовище заломлюються під різними кутами, оскільки їх швидкості в даному середовищі різні.

5. Колір, який не можна розділити на складові частини, називається монохроматичного.

6. Завдяки тому що різні тіла по-різному відбивають, заломлюють і поглинають світло, ми бачимо навколишній світ різнокольоровим.

Усні питання:

1. Чому в кімнаті з темними шпалерами темно, а зі світлими світло?

2. На білому аркуші написано червоним олівцем «відмінно», а зеленим - «добре». Є два скла - зелене і червоне. Через яке скло треба дивитися, щоб побачити оцінку?

3. На шляху білого пучка поставили червоний і зелений світлофільтри, один за іншим. Що отримаємо на виході?

ІУ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок за урок.

Оцінювання уроку за стежиною настрою.

Тест: «Який колір вам подобається?»

Роздаю учням смужки кольорового паперу, які вони вибирають самі.

Отже, кожен вибрав колір до вподоби. Що це може означати?

• Якщо ви любите рожевий колір, значить, у вас багато жіночності, м'якості, ніжності, чутливості. Ви несвідомо прагнете романтичних почуттів.

• Якщо вибираєте жовтий - вирізняєтеся оптимізмом, підвищеною товариськістю, легкодумством. Маєте гарне почуття гумору.

• Вам подобається червоний колір - ви активна, енергійна, палка, життєлюбна, часом запальна людина.

• Віддаєте перевагу зеленому - ви дуже працездатні, урівноважені, упевнені в собі, розважливі, для вас важлива кар'єра.

• Приємний синій колір - прагнете стабільності, спокою, визнаєте тривалі, стійкі стосунки, у вас сильне духовне начало.

• Якщо любите бузковий - ви творча людина, у всьому цінуєте красу, витонченість, схильні до змін настрою.

• Віддаєте перевагу чорному - ви магнетичні, шукаєте заступництва, любите перебувати в тіні, внутрішньо часто виступаєте в ролі опозиціонера.

• Подобається оранжевий - ви життєрадісна, емоційна, щира, палка натура.

• Любите білий - у вас є прагнення до чистоти, височини, легкості, ви часто мрієте.

• Вибираєте блакитний колір - ви чуйна, ніжна, спокійна людина, прагнете гармонії.

Після сьогоднішнього тесту ви можливо краще зрозумієте один одного, а можливо і себе.

У.Домашнє завдання.

Кiлькiсть переглядiв: 294

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Грудень 2017 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031