ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ.

Мета: поглибити знання учнів про твір-опис, познайомити з особливостями опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; формувати уміння описувати портрет у художньому стилі за картиною;

розвивати зв’язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам'ять,збагачувати словник школярів новою лексикою;

виховувати любов до українського слова, генія України – Т.Г.Шевченка

Обладнання: презентація, схеми, таблиці, картини, виставка творів Шевченка, пам`ятка «Як працювати з твором-описом у художньому стилі».

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Визначення емоційного настрою та підготовки до уроку.

«Квітка-семиквітка»(слайд 2)

Мета: визначенняемоційного стану дитинивідповідно до ко­льоровоїгами:

жовтий – радість;

червоний – щастя;

синій – образа;

зелений – спокій;

сірий – сум;

коричневий – втома.

Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогоднінайбільше до вподоби, з якимхо­четьсяпотоваришувати, побутидовше.

ІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів

Сьогодні в нас знову цікавий урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну збагачення й розвитку мови.

Хай всі володіють знаннями чудово!(Слайд 3)

На сьогоднішньому уроці розвитку зв'язного мовлення будемо дотримуватись законів: правильно, гарно і образно висловлювати свої думки та враження від побаченого, почутого, прочитаного.

Бесіда:

• Які є типи мовлення?(слайд 4)

• Стилі мовлення? (слайд5)

Назвастилю

Сфера

використання

Основнівиди

Розмовний

Побут,

сімейні,

дружні

стосунки

Розмова на побутові теми, лист до близькоїлюдини

Науковий

Наука,

техніка,

освіта

Науковастаття, лекція, відповідь на уроці

Художній

Художня

література

Оповідання, повість, казка, вірш

Офіційно-діловий

Службові

стосунки,

законодавство

Заява, оголошення, наказ, закон

Публіцистичний

Суспільнежиття

Виступ на зборах і мітингу, газетнастаття, звернення

• Що таке опис?

• Чому в описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й за­гальне враження?

• Як ми сприймаємо художні полотна?

Проблемне питання:

Як ви гадаєте, чому ми сьогодні згадали всі типи і стилі мовлення? Який тип уроку сьогодні у нас буде?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» Слайди6-15

ІУ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

(Учні записують тему уроку.)слайд 16

Ми навчимося складати твір-опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі, постараємося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Збагатимо свій словниковий запас новими словами, працюватимемо з пам`яткою. Згадаємо про генія українського народу – Т.Г. Шевченка і його два таланти – малювання і літературні твори. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і активно працювати.

У. Колективна підготовча робота.

1. Бесіда

- Скажіть, будь ласка, де ви зустрічались із зовнішністю людини? (на уроках літератури, музики, образотворчого мистецтва)

- Як індивідуалізують митці характери персонажів, змальовуючи їх зовнішність? (поети, письменники створюють образ за допомогою слова, художники - за допомогою фарб і пензля, а композитори – за допомогою звуків, виконаних на музичних інструментах )

- Чому в описі треба подати не тількиокреміознаки, деталі, а й загальневраження?

- Як ми сприймаємохудожні полотна?

Українськийпортретнийживописбересвій початок у глибиністоліть.

Ниніувага до портретногоживопису особливо велика. Художники вважаютьсвоїмпершочерговимобов'язкомстворити образ новоїлюдини - творця, мислителя, поета.

Портретибуваютьрізні: індивідуальні, парні, групові; на весь зріст, поясні, погрудні,— залежновід того, скількиосіб і як вони зображені.

Скажіть мені, а чи знаєте ви людину, яка досконало поєднувала малювання і літературні твори?

2. Відомості про Шевченка-художника. Слайд 17

Хист до малювання у Тараса Григоровича Шевченка прокинувся ще в дитинстві. Побачивши одного разу, як з-під пензля сільського дяка-маляра з'являються очі святого, малий Тарас загорівся бажанням навчитися малювати. Завдяки сумлінному навчанню і наполегливості Шевченко закінчив Академію художеств у Петербурзі, де був улюбленим учнем великого Карла Брюллова. За час навчання був тричі нагороджений срібною медаллю за успіхи з рисунка. Його картини «Циганка-ворожка»,. «Катерина», «Селянська родина» є чудовими зразками портретного живо­пису. Спадщина Шевченка — художника, гравера становить близько І200 робіт. Це олійні картини, акварелі, сепії, офорти, малюнки олівцем. 2 вересня 1860 року Рада Академії художеств присвоїла йому звання академіка гравюри.СЛАЙД 18-20

3. Буктрейлер «Шевченко-художник»

4. Колективна робота з текстами(підручник ст.. 80, вправа 143)

5. Зачитування уривків-описів літературних героїв.

6. Творче завдання в групах.

(Як ви розумієте прислів’я)

1- група

Зличка не пити водички

Можнапізнати з мови, хтоякоїголови.

Не суди по одежі, суди по уму.

2-група

Не все те золото, щоблищить.

Зовні мило, а всередині гнило.

Не по виду суди, а по справах гляди.

3-група

Зовні - краса, всередині - порожнеча.

Гарний на вигляд, а розкусиш - кривить рот.

V. Складання усного твору-опису в художньому стилі за картиною Т.Г.Шевченка.

1. Словникова робота.СЛАЙД 21-22

Автопортрет — портрет художника, виконаний ним самим.

(зачитування зразку опису автопортрета)слайд 23, 24, 25

2. Робота з пам’яткою. Слайд 26

Як складати тексти — описи зовнішності людини в художньому стилі (ст.. 83)

1. Провести спостереження індивідуального вигляду людини.

2. Продумати послідовність опису і будову вашого висловлювання відповідно до плану.

3. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо людину в цілому, а потім переходити до деталей.

4. Використовувати певну лексику: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, шия, руки, щоки, зріст, одяг (манери поведінки, стосунки в колективі, ставлення до праці, культура мовлення, розумові й фізичні здібності).

5. Дібрати слова, словосполучення, які допоможуть описати людину в художньому стилі.

6. Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

3. Первинне сприйняття картини Шевченка «Катерина» слайд27

Катерина — картина Тараса Григоровича Шевченка виконана ним на тему однойменноїпоеми влітку 1842 року в Санкт-Петербурзі.

Катерина» — одна з найцікавіших картин Шевченка, написана маслом в 1840 році. Картина дужесимволічна, у форміобразівавторпередаєтіпочуття, якіначехвилівирували в йогосерці.

Босонога дівчина в центрікартини — Катерина, символізуєукраїнський народ, російський солдат на коні — російськумонархію, яка гнобитьУкраїну, селянин, щосидить на землі (чимось схожий на козака Мамая )уособлює собою вільнеминуле, прагнення до якогонаскрізьпронизує як літературну, так і художнютворчість Тараса Шевченка.

Катерина — звичайнаукраїнськадівчина. На нійбіла сорочка, червонийфартух, спідниця. її голову прикрашаєчервонастрічка з квітами.

Йде дорогою вродливаукраїнка. Ступаєповільнобосими ногами. Нахилила голову, опустила очі. Руками взялася за край фартуха. Здається, щобвитертисльозу. Шевченко майстернонамалював, як Катерина переживаєсвоє горе. Дівчиназображенаодразупіслязустрічі з москалем, якого вона кохала, якийїїзрадив. Москаль також є накартині. Вінїде верхи, поганяючисвого коня, і обертається, щобподивитись на Катерину. Вінпозаду, і йогообличчяпогано видно. Але по обличчюдівчинистаєзрозуміло, що вона покинута назавжди.

Якийсьчоловік у біломуодязісидить на дорозі, граєтьсямаленькецуценятко, росте велике дерево, на задньомупланістоїтьмлин.Нічого не бачить Катерина. Опустивши руки і нахиливши голову, йде вона дорогою.

3. Колективне складання плану.

4. Дібрати епітети та порівняння.слайд 28

Обличчя: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.

Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.

Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.

Губи (вуста):знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцностиснуті.

Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закрученекільцями; кучмапоріділого, але щебуйного, закучерявленого сивого волосся.

Постава:висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.

Одяг: строгий; темно-сірихтонів; вишиванка; однотонна.

5. Гра «Я – працівник музею»Слайд 29

Користуючись пам’яткою, художніми засобами, всією інформацією представити нам картину Шевченка «Катерина»

VІ . Підсумки уроку. Рефлексія

1.Оберіть твердження, яке вам найбільше підходить і поясніть йогослайд 30

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, щоможу ...

Менісподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

Я придбав ...

Менізахотілося ...

Мене надихнуло ..

2.Вірш

ШЕВЧЕНКОСлайд31

Коли надійдуть втома і зневір'я,

В його портрет вдивляюся тоді,—

І знову в серці відчуваю мир я

І тихий голос радісних надій.

Такий спокійний дивиться він з рами.

О, це за всіх замислене чоло,

Що, наче символ, стало над часами —

Того, що в нас нове перемогло!

VІІ . Домашнє завдання та оцінювання.

1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці на чернетці.

2. Скласти усний твір — опис зовнішності будь-якого героя художнього твору, що вивчали на уроках української літератури

Розмовний стиль

- Привіт, Оленко. Брат удома?

- Ні, йогонемає.Десьпогнався на велосипеді.

- Жаль. Нехай зайдедо мене, коли повернеться. Бувай!

- До побачення.

• Науковий стиль

Інодіздається, що в метеликівлише два крила, але це не так. Насправдікрил у них чотири, як і в більшостіінших комах, однакпереднікриларозташовані в однійплощинііззадніми, до того ж ще й буваютьз’єднані з ними. Ось чомуможездаватися, щокрил у метеликівудвічіменше, ніж є насправді (Здовідника).

• Художній стиль

Прийшлажурлива пора прощання з краснимлітечком. Узеленікучері дерев уже вплітаютьсяжовті пасма. Чарівниця-осіньпочинаєрозвішувати на гілкахпершізолотідукатичарівноголистя. Поступово в золото та багрянецьодягається все деревно-чагарниковебагатство (Ю. Заверуха).

• Офіційно-діловий стиль

Стаття 31. Державивизнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, щовідповідаютьїївіку, та вільнобрати участь у культурномужитті, займатисямистецтвом. Державиповажають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчомужитті (3 Конвенції про права дитини).

• Публіцистичний стиль

Віками народ витворювавцюмову, витворивїї, одну з найбагатшихмовслов’янства, триста тисячпісеньсклалаУкраїнацієюмовою, зокрема явивши пісеннішедевринезрівнянноїкраси, дала світовіУкраїнагеніальнихпоетів, зажило українське слово шани й визнаннясереднародівблизьких і далеких (О. Гончар).

Кiлькiсть переглядiв: 2394

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Жовтень 2017 Наступна
ПВСЧПСН
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031