ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ.
Мета: поглибити знання учнів про твір-опис, познайомити з особливостями опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; формувати уміння описувати портрет у художньому стилі за картиною;
розвивати зв’язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам'ять,збагачувати словник школярів новою лексикою;
виховувати любов до українського слова, генія України – Т.Г.Шевченка
Обладнання: презентація, схеми, таблиці, картини, виставка творів Шевченка, пам`ятка «Як працювати з твором-описом у художньому стилі».
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Визначення емоційного настрою та підготовки до уроку.
«Квітка-семиквітка»(слайд 2)
Мета: визначенняемоційного стану дитинивідповідно до кольоровоїгами:
жовтий – радість;
червоний – щастя;
синій – образа;
зелений – спокій;
сірий – сум;
коричневий – втома.
Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогоднінайбільше до вподоби, з якимхочетьсяпотоваришувати, побутидовше.
ІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів
Сьогодні в нас знову цікавий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну збагачення й розвитку мови.
Хай всі володіють знаннями чудово!(Слайд 3)
На сьогоднішньому уроці розвитку зв'язного мовлення будемо дотримуватись законів: правильно, гарно і образно висловлювати свої думки та враження від побаченого, почутого, прочитаного.
Бесіда:
• Які є типи мовлення?(слайд 4)
• Стилі мовлення? (слайд5)
Назвастилю | Сфера використання | Основнівиди |
Розмовний | Побут, сімейні, дружні стосунки | Розмова на побутові теми, лист до близькоїлюдини |
Науковий | Наука, техніка, освіта | Науковастаття, лекція, відповідь на уроці |
Художній | Художня література | Оповідання, повість, казка, вірш |
Офіційно-діловий | Службові стосунки, законодавство | Заява, оголошення, наказ, закон |
Публіцистичний | Суспільнежиття | Виступ на зборах і мітингу, газетнастаття, звернення |
• Що таке опис?
• Чому в описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й загальне враження?
• Як ми сприймаємо художні полотна?
Проблемне питання:
Як ви гадаєте, чому ми сьогодні згадали всі типи і стилі мовлення? Який тип уроку сьогодні у нас буде?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» Слайди6-15
ІУ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
(Учні записують тему уроку.)слайд 16
Ми навчимося складати твір-опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі, постараємося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Збагатимо свій словниковий запас новими словами, працюватимемо з пам`яткою. Згадаємо про генія українського народу – Т.Г. Шевченка і його два таланти – малювання і літературні твори. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і активно працювати.
У. Колективна підготовча робота.
1. Бесіда
- Скажіть, будь ласка, де ви зустрічались із зовнішністю людини? (на уроках літератури, музики, образотворчого мистецтва)
- Як індивідуалізують митці характери персонажів, змальовуючи їх зовнішність? (поети, письменники створюють образ за допомогою слова, художники - за допомогою фарб і пензля, а композитори – за допомогою звуків, виконаних на музичних інструментах )
- Чому в описі треба подати не тількиокреміознаки, деталі, а й загальневраження?
- Як ми сприймаємохудожні полотна?
Українськийпортретнийживописбересвій початок у глибиністоліть.
Ниніувага до портретногоживопису особливо велика. Художники вважаютьсвоїмпершочерговимобов'язкомстворити образ новоїлюдини - творця, мислителя, поета.
Портретибуваютьрізні: індивідуальні, парні, групові; на весь зріст, поясні, погрудні,— залежновід того, скількиосіб і як вони зображені.
Скажіть мені, а чи знаєте ви людину, яка досконало поєднувала малювання і літературні твори?
2. Відомості про Шевченка-художника. Слайд 17
Хист до малювання у Тараса Григоровича Шевченка прокинувся ще в дитинстві. Побачивши одного разу, як з-під пензля сільського дяка-маляра з'являються очі святого, малий Тарас загорівся бажанням навчитися малювати. Завдяки сумлінному навчанню і наполегливості Шевченко закінчив Академію художеств у Петербурзі, де був улюбленим учнем великого Карла Брюллова. За час навчання був тричі нагороджений срібною медаллю за успіхи з рисунка. Його картини «Циганка-ворожка»,. «Катерина», «Селянська родина» є чудовими зразками портретного живопису. Спадщина Шевченка — художника, гравера становить близько І200 робіт. Це олійні картини, акварелі, сепії, офорти, малюнки олівцем. 2 вересня 1860 року Рада Академії художеств присвоїла йому звання академіка гравюри.СЛАЙД 18-20
3. Буктрейлер «Шевченко-художник»
4. Колективна робота з текстами(підручник ст.. 80, вправа 143)
5. Зачитування уривків-описів літературних героїв.
6. Творче завдання в групах.
(Як ви розумієте прислів’я)
1- група
Зличка не пити водички
Можнапізнати з мови, хтоякоїголови.
Не суди по одежі, суди по уму.
2-група
Не все те золото, щоблищить.
Зовні мило, а всередині гнило.
Не по виду суди, а по справах гляди.
3-група
Зовні - краса, всередині - порожнеча.
Гарний на вигляд, а розкусиш - кривить рот.
V. Складання усного твору-опису в художньому стилі за картиною Т.Г.Шевченка.
1. Словникова робота.СЛАЙД 21-22
Автопортрет — портрет художника, виконаний ним самим.
(зачитування зразку опису автопортрета)слайд 23, 24, 25
2. Робота з пам’яткою. Слайд 26
Як складати тексти — описи зовнішності людини в художньому стилі (ст.. 83)
1. Провести спостереження індивідуального вигляду людини.
2. Продумати послідовність опису і будову вашого висловлювання відповідно до плану.
3. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо людину в цілому, а потім переходити до деталей.
4. Використовувати певну лексику: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, шия, руки, щоки, зріст, одяг (манери поведінки, стосунки в колективі, ставлення до праці, культура мовлення, розумові й фізичні здібності).
5. Дібрати слова, словосполучення, які допоможуть описати людину в художньому стилі.
6. Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.
3. Первинне сприйняття картини Шевченка «Катерина» слайд27
Катерина — картина Тараса Григоровича Шевченка виконана ним на тему однойменноїпоеми влітку 1842 року в Санкт-Петербурзі.
Катерина» — одна з найцікавіших картин Шевченка, написана маслом в 1840 році. Картина дужесимволічна, у форміобразівавторпередаєтіпочуття, якіначехвилівирували в йогосерці.
Босонога дівчина в центрікартини — Катерина, символізуєукраїнський народ, російський солдат на коні — російськумонархію, яка гнобитьУкраїну, селянин, щосидить на землі (чимось схожий на козака Мамая )уособлює собою вільнеминуле, прагнення до якогонаскрізьпронизує як літературну, так і художнютворчість Тараса Шевченка.
Катерина — звичайнаукраїнськадівчина. На нійбіла сорочка, червонийфартух, спідниця. її голову прикрашаєчервонастрічка з квітами.
Йде дорогою вродливаукраїнка. Ступаєповільнобосими ногами. Нахилила голову, опустила очі. Руками взялася за край фартуха. Здається, щобвитертисльозу. Шевченко майстернонамалював, як Катерина переживаєсвоє горе. Дівчиназображенаодразупіслязустрічі з москалем, якого вона кохала, якийїїзрадив. Москаль також є накартині. Вінїде верхи, поганяючисвого коня, і обертається, щобподивитись на Катерину. Вінпозаду, і йогообличчяпогано видно. Але по обличчюдівчинистаєзрозуміло, що вона покинута назавжди.
Якийсьчоловік у біломуодязісидить на дорозі, граєтьсямаленькецуценятко, росте велике дерево, на задньомупланістоїтьмлин.Нічого не бачить Катерина. Опустивши руки і нахиливши голову, йде вона дорогою.
3. Колективне складання плану.
4. Дібрати епітети та порівняння.слайд 28
Обличчя: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.
Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.
Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.
Губи (вуста):знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцностиснуті.
Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закрученекільцями; кучмапоріділого, але щебуйного, закучерявленого сивого волосся.
Постава:висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.
Одяг: строгий; темно-сірихтонів; вишиванка; однотонна.
5. Гра «Я – працівник музею»Слайд 29
Користуючись пам’яткою, художніми засобами, всією інформацією представити нам картину Шевченка «Катерина»
VІ . Підсумки уроку. Рефлексія
1.Оберіть твердження, яке вам найбільше підходить і поясніть йогослайд 30
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, щоможу ...
Менісподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Я придбав ...
Менізахотілося ...
Мене надихнуло ..
2.Вірш
ШЕВЧЕНКОСлайд31
Коли надійдуть втома і зневір'я,
В його портрет вдивляюся тоді,—
І знову в серці відчуваю мир я
І тихий голос радісних надій.
Такий спокійний дивиться він з рами.
О, це за всіх замислене чоло,
Що, наче символ, стало над часами —
Того, що в нас нове перемогло!
VІІ . Домашнє завдання та оцінювання.
1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці на чернетці.
2. Скласти усний твір — опис зовнішності будь-якого героя художнього твору, що вивчали на уроках української літератури
Розмовний стиль
- Привіт, Оленко. Брат удома?
- Ні, йогонемає.Десьпогнався на велосипеді.
- Жаль. Нехай зайдедо мене, коли повернеться. Бувай!
- До побачення.
• Науковий стиль
Інодіздається, що в метеликівлише два крила, але це не так. Насправдікрил у них чотири, як і в більшостіінших комах, однакпереднікриларозташовані в однійплощинііззадніми, до того ж ще й буваютьз’єднані з ними. Ось чомуможездаватися, щокрил у метеликівудвічіменше, ніж є насправді (Здовідника).
• Художній стиль
Прийшлажурлива пора прощання з краснимлітечком. Узеленікучері дерев уже вплітаютьсяжовті пасма. Чарівниця-осіньпочинаєрозвішувати на гілкахпершізолотідукатичарівноголистя. Поступово в золото та багрянецьодягається все деревно-чагарниковебагатство (Ю. Заверуха).
• Офіційно-діловий стиль
Стаття 31. Державивизнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, щовідповідаютьїївіку, та вільнобрати участь у культурномужитті, займатисямистецтвом. Державиповажають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчомужитті (3 Конвенції про права дитини).
• Публіцистичний стиль
Віками народ витворювавцюмову, витворивїї, одну з найбагатшихмовслов’янства, триста тисячпісеньсклалаУкраїнацієюмовою, зокрема явивши пісеннішедевринезрівнянноїкраси, дала світовіУкраїнагеніальнихпоетів, зажило українське слово шани й визнаннясереднародівблизьких і далеких (О. Гончар).
Березень 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |