УКРАЇНСЬКА МОВА

ЗБІРНИК ДИКТАНТІВ

ДЛЯ

5 КЛАСУ

Повторення вивченого в початкових класах

Частини мови. Іменник

Розподільні диктанти

І. Запишіть слова за частинами мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Слова кожної частини мови запишіть у окрему колонку.

Сміється, у, зелений, бринькати, весна, вогняний, літечко, над, дощ, морозить, відлітають, жовтіють, в, сотня, жовтогарячий, балакучий, за, сонечко, мріяти, говорити, веселка, з-над.

ІІ. Запишіть слова за частинами мови: числівник, займенник, прислівник, сполучник, іменник.

Я, вчора, сім, а, вікно, вісімдесят, згарячу, вода, ти, щоб, але, стіл, двадцять, уночі, вони, вітер, сон, і, два, тихо, книга.

Диктант-переклад

Это уже выходило совсем забавно. Хихикнули молодые зайчата, прикрыв мордочки передними лапками, засмеялись добрые старушки зайчихи, улыбнулись даже старые зайцы, побывавшие в лапах у лисы и отведавшие волчьих зубов. Очень уж смешной заяц!.. Ах, какой смешной! И всем вдруг сделалось весело. Начали кувыркаться, прыгать, скакать, перегонять друг друга, точно все с ума сошли.

( По Д.М. Мамину-Сибиряку

Словниковий диктант

Спідниця, виделка, осінній, бистрокрилий, слизький, сміються, дружить, багаття, не в’ють, з-під, із-за, вгорі, внизу, мистецтво, скошений, шістнадцять, чотирьох, їхнього, його, в’юн.

1

Вибірково-розподільні диктанти

І. Запишіть подані іменники у дві колонки: у першу – іменники власні, у другу – загальні.

Іван, кіт, гора Еверест, Крим, революція, стіл, Рябко, Дніпро, село, літо, Чорне море, озеро, Кордільєри, Карпати, ворона, журавель, місто Львів.

ІІ. Випишіть іменники у два стовпчики: у перший – ті, що означають назви істот, а у другий – назви неістот.

Чоловік, кіт, дерево, собака, праця, ручка, русалка, лампа, Зевс, лісовик, лялька, Мурчик, козак, сміх, жук, табун, корова, рис, Рись.

Вільний диктант

Виділіть в іменниках закінчення і визначте відмінок.

В печі палав вогонь і червоними язиками лизав челюсті. В маленькій хаті було поночі, по кутках стояли діди. На постелі лежала слаба жінка й стогнала. Се Харитина мати. Шість тижнів поминуло, як помер її чоловік, батько Харитин, і відтоді бідна вдова тужить та слабує, а оце вже другий день, як зовсім злягла. Злягла саме в жнива, в гарячий час, коли всі, хто вміє жати, подались на ниву збирати хліб. І вдовине жито поспіло, та нема кому його жати; сиплеться стигле зерно на землю, а вдова лежить недужа: тяжка слабість спутала руки й ноги, прикувала до постелі... Лежить бідна мати Харитина та б’ється з думами...

(За М. Коцюбинським)

Словникові диктанти

І. Леся Українка, Карпати, Азовське море, Дністер, Європа, Нестор Літописець, Нечуй-Левицький, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Богдан Хмельницький, Іван Золотоусти

2

ІІ. Президент України, Генеральний прокурор України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, прем’єр-міністр, посол, проспект Перемоги, День незалежності України.

ІІІ. Сірко, Гнідко, Венера, Дід Мороз, Котигорошко, станція метро “Золоті ворота”, сузір’я Великої Ведмедиці, гора Говерла, завод “Арсенал”, комбайн “Нива”, оповідання “Харитя”, цукерки “Пташине молоко”, газета “Голос України”.

Вибірково-розподільний диктант

Виберіть і запишіть окремо іменники, прикметники і дієслова.

Берегиня

Берегиня – це найдавніша українська богиня добра і захисту людини від усякого зла. Її зображення вишивали на рушниках, які вішали над вікнами і дверима, щоб уберегти дім від лиха. Вишита на рушниках Берегиня – жінка з піднятими до неба руками – нагадувала спочатку розквітлу квітку, пізніше геометричну фігуру, що й перейшла у зображення тризуба.

Згодом берегинями стали називати жінок, які берегли і підтримували домашнє вогнище, були своєрідним оберегом всього родинного кола.

(Усна нар. творч.

ПРИКМЕТНИК

Словникові диктанти

І. Червоний, багряний, багатомовний, запорізький, жовто-блакитний, незрівнянний, солов’їний, неоціненний, старанний, цінний, темно-зелений, сам-один, далекосхідний, всебічний.

3

ІІ. Багатобарвний, орлиний, кінний, туманний, олов’яний, дерев’яний, шалений, п’ятизначний, білосніжний, свячений, денний, жовтогарячий, вечірній, мужній.

Диктант-завдання

Запишіть під диктовку віршовані рядки. Підкресліть прикметники.

Нащо мені чорні брови,

Нащо карі очі,

Нащо літа молодії,

Веселі дівочі?

Літа мої молодії

Марно пропадають,

Очі плачуть, чорні брови

Од вітру линяють.

(Т.Г. Шевченко)

Диктант-переклад

Громадные ели поднимались высоко к небу своими острыми вершинами. Мохнатые ветви переплетались между собой, образуя над головой охотника непроницаемый тёмный свод, сквозь который только где-то весело глянет солнечный луч и золотым пятном обожжет желтоватый мох или широкий лист папоротника. Трава в таком лесу не растет, и Емеля шел по мягкому желтоватому мху, как по ковру.

(По Д.М. Мамину-Сибиряку)

4

Творчий диктант

Від поданих іменників утворіть прикметники.

Тварина, день, сон, джерело, осінь, січень, літо, село, ласка, вогонь, сонце, Україна, Дніпро, жито, загадка.

ЗАЙМЕННИК

Вибірковий диктант

Виписати особові займенники.

Ось так ми: хоч вовки кобилу з’їли, так ми воза не дали! Так вони і віз би були з’їли, так ми на ньому сиділи. Каша хвалилась, ніби вона з маслови родилась. Він тобі дає нитку, а з тебе дере свитку. У нього сумління як заїзна корчма. Вам сміх, а мені біди міх. Нащо їм музики, як в нас довгі язики? Не буди лихо, поки воно спить. На те й лихо, щоб із ним боротись.

(Нар. творч.)

Пояснювальний диктант

Підкреслити особові займенники.

1. Україно моя, мені в світі нічого не треба... (А.Малишко) 2. Ти наше диво калинове, кохана українська мово! (Д. Білоус). 3. Приснився я собі самому у дебрі голосно-німій. (М. Рильський). 4. Я квітку не хочу зірвати, бо їй, як людині, болить. (В. Сосюра)

Диктант-переклад

Моя мама работает на чулочной фабрике. Её на фабрике все уважают и ценят.

Однажды я с ней пошёл на фабрику. Там мне мама показала много интересных машин. В стенной газете я увидел статью о моей маме. О ней уже раньше писали. Я люблю свою маму и горжусь ею.

Творчий диктант

Поставте займенники у потрібному відмінку.

1. Дзвонить дзвоник малиново, і вчителька стрічає знову (ми). (М. Сингаївський). 2. Вчителько моя, зоре світова! Звідки

5

виглядати, де (ти) знайти? (А .Малишко). 3. Де Мар’яна до півночі і з (хто) розмовляє? (Т. Шевченко). 4. Як добре тій людині жить, яка в житті не знала суму, в (яка) серце не болить від сонця й весняного шуму! (М. Рильський).

ЧИСЛІВНИК

Коментований диктант

Дайте характеристику числівників.

1. Чотири українські фронти рухались на захід чотирма залізними потоками. (О. Довженко). 2. Верталися з фронту два брати-солдати, вертались додому, до рідної хати. (П. Воронько). 3. П’ятеро хлопців йшли мені на зустріч. 4. У нашій команді було п’ятнадцять учасників.

Творчі диктанти

І. Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові.

П’ять, десять, чотирнадцять, сто, сімсот, один, дев’яносто, сім, сто двадцять один, сімдесят три, шістдесят вісім, чотириста двадцять, сорок дев’ять.

ІІ. Запишіть подані числа словами.

60, 16, 12, 5, 9, 10, 90, 11, 20, 600.

Диктант-переклад

Первый, пятьдесят семь, триста шестьдесят девять, четыре, пять, второй, сороковой, одиннадцать, шестой, миллион, двадцать седьмой, тысяча семьсот, восемьдесят три.

Вибірковий диктант

Випишіть кількісні числівники.

Один, сімдесят, третій, чотири, вісімдесятий, сто, одинадцятий, двадцять четвертий, сорок один, сорок перший, двадцять, шістнадцять, вісімдесят восьмий, дев’яносто третій, сто одинадцятий, п’ять.

6

Словникові диктанти

І. П’ять, сім, двадцять четвертий, вісім, сорок третій, дев’ять, п’ятнадцять, сьомий, восьмий, тридцять один, шістсот, дев’ятий, тисяча.

ІІ. Одинадцять, сто двадцять три, тринадцятий, сто три, восьмий, сотий, двісті п’ятдесят третій, шістсот сімдесят сьомий, двадцять дев’ятий, дев’яносто, сім, п’ятсот сьомий.

Розподільний диктант

Запишіть числівники у дві колонки: у першу – кількісні, а у другу – порядкові.

Вісім, тридцять, дванадцятий, сорок два, тридцять перший, сотий, п’ятнадцять, двадцятий, сто дев’ятий, триста, дев’яносто восьмий, чотириста шістнадцять.

ДІЄСЛОВО

Вибірковий диктант

Випишіть дієслова на –ться в кінці слова.

1. Сестра до брата у гості прийшла, а він од неї ховається. 2. Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитися не дозволяє. 3. Один біжить, другий лежить, третій кланяється. 4. Вівці день і ніч пасуться, а молока не дають. 5. Товариш товариша доганяє, і один від одного ховається. (Загадки)

Відгадки: 1 – місяць і сонце; 2 – сонце; 3 – небо, зорі, місяць; 4 – зорі на небі; 5 – сонце і земля.

Словникові диктанти

І. Неславити, нездужати, неволити, нехтувати, скинути, зшити, збити, змогти, розбити, прислухатись, купаєшся, схилитися, тремтіти.

ІІ. Недобачати, не прийти, не вистачати, розкинутись, розповісти, труситься, не відмахнешся, працюється, читається.

7

ІІІ. Сміються, розказати, скошена, дзьобати, ойкати, їздять, бачити, схибити, ганьбити, любити, п’єш, гримить, хвилюється.

Творчий диктант

Складіть речення з поданими дієсловами.

Схилилися, сфотографувати, незчутися, тремтіти, розповісти.

Пояснювальний диктант

Визначте в дієсловах часи.

1. Поволеньки ступаєш по стежці, а тобі здається, що всі вони за тобою дивляться, підглядають – і соняшники, й гарбузи. (Є.Гуцало). 2. Шумітиме Дніпрова течія. (Д.Луценко). 3. Над Дніпром могучим одлетіли тучі. (В.Сосюра). 4. Щиро позернилася дівоча доля. Жнива почалися! (К.Гордієнко).

Розподільні диктанти

І. Записати дієслова у дві колонки: у першу – першої відміни; у другу – другої відміни.

Співав, сказав, мати, бачив, стояли, ходити, малювати, іти, працювати, боротися.

ІІ. Записати дієслова у три колонки: у першу – теперішнього часу; у другу – минулого; у третю – майбутнього.

Їду, ходив, співатиму, вечерятиму, співають, танцював, працюю, учуся, бігтиму, берегтиме, палив, носив, змагався, мріє, їхатиму.

8

ПРИСЛІВНИК

Творчі диктанти

І. Спишіть, розкриваючи дужки.

1. (З)низу на нього дивилась пара чорних очей. 2. Сьогодні я вивчив вірш (на)пам’ять. 3. (В)останнє ми бачились на випускних іспитах. 4. Лист був написаний (на)швидку. Офіцер скомандував (в)ліво. 5. (В)чора пішов сильний дощ.

ІІ. Складіть речення з прислівниками.

Навесні, здалеку, раптом, потай, привселюдно, вічно.

Словниковий диктант

По-перше, ледве-ледве, угорі, невгамовно, згарячу, спросоння, ввечері, близько, зранку, обабіч, хороше.

Диктант-завдання

Випишіть прислівники, групуючи їх відповідно до розрядів за значенням.

1. Недовго роздумував Зореносець. Вийняв меча із піхви і шулікою налетів на солдатів. Махнув мечем направо, махнув ним наліво – і гарбузами покотилися ворожі голови. (М.Магера). 2. Неподалік від мене пробіг зайчик. Він був дуже кумедний

ПРИЙМЕННИК

Вибірковий диктант

Випишіть словосполучення з прийменниками.

Зелене яблуко, пішов до школи, прокинувся о шостій, взяти з собою, йти швидко, мокрий від дощу, рости під сонцем,

зачарований ліс, виліз на дерево.

9

Творчий диктант

Поставте слова у потрібному відмінку

Жили ми в (розхитаний) дерев’яному гуртожитку на Сталінці. У (двір) чорніла колонка з (вода). Вранці я напився води на цілий день і – бігом по Червоноармійській на Хрещатик, у (майбутній) рідні пекати. Від щоденного пиття з (колонка) хлорованої води мої кістки і тіло пропахли хлоркою так, що на мене боялись сідати мухи. (За М.Вінграновським)

СПОЛУЧНИК

Вибірковий диктант

Випишіть сполучники.

1. Вийшли з хати батько й мати в садок погуляти. 2. Виспівує та щебече, поки сонце зайде. 3. Погуляло прокляте лихо та й заснуло. 4. Неначе човен в синім морі, то виринав, то потопав. 5. Чи винна ж голубка, що голуба любить?

(З творів Т.Шевченка)

Диктант-переклад

Чтобы, что, как, когда, хотя, пока, какой, кто, где, куда, когда, если, потому что.

Пояснювальний диктант

Поясніть розділові знаки у реченнях.

1. Багато казати, а нема що слухати. 2. Краще нині горобець, як узавтра голубець. 3. Їсть, п’є та байдики б’є. 4. Робота мучить, зате годує й учить. 5. Хто любить трудиться, тому без праці не сидиться. 6. Хворому і мед гіркий.

(Нар. творч.)

10

Контрольні диктанти

І. Весна йде

Весна йде. Скресла крига, потанув сніг. Із стріх закрапало, а з гір струмочки покотилися. Сонечко гріє з-за весняних хмарок. Вітерець дрімливий та теплий якийсь пашить. Уже веснянки заспівали. Йдуть дівчата слободою й співають.

Весна йде та йде. Ось уже й небо голубе та чисте, і вода голуба, прозора. Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються, садки зацвітають. Увечері десь тьохнув соловейко на клені. Кує зозуля на високій березі. Гуде бджола, мигтять білі метелики понад молоденькою травичкою. Хрущі літають гучливі. Якийсь гомін, гук якийсь чи з-під землі, чи з води, чи з неба!..

А увечері ледве сяють місяцеві роги. Тихо усе. Тільки чути, як млин меле та вода в береги плескає.

(За Марком Вовчком, 109 слів)

ІІ. Хліб

Принесли хліб. На столі поклали. Пахучий, теплий ще. І з шкоринкою золотавою. Це від вогню позолота в нього.

Та не тільки від вогню. Золоте зерно на борошно мололи. А зерно в золотому колоску на стеблині золоченій гойдалося, срібною росою вмивалося. Золоте проміння сонячне в себе увібрало. Від сонця позолота в хліба. Та чи тільки від нього?

Золоті роботящі руки зерно у ріллю посіяли. Урожай доглянули й зібрали. Роботящі руки зерно змололи, тісто замісили, хліб спекли. Роботящі руки в дім його принесли, на вишивану скатертину поклали.

І лежить на столі хліб, пахучий, руками роботящими подарований.

(За Т.Коломійцем)

11

ІІІ. Йдеш осіннім лісом і милуєшся його привялою красою. Тихо довкола. Зовсім не чути пташиних голосів. Поволі осідає густий туман на віти дерев, на прибиті морозом трави,

зволожує опале листя, і воно не шелестить під ногами, а мяко пружинить. Пахне грибами, ягодами, корою дерев, відсирілою землею. На душі – легко й спокійно, і думки линуть одна за одною, ніби щедрі гостинці осіннього лісу.

Біжить, петляє вюнка стежка. Ось і зарості терну. Звіддаля бачу, що верхівки чагарників аж сині від рясних плодів. Саме пора збирати їх. Після морозу вони помякшали, стали приємні на смак. Годяться тепер і в компот, і в наливку.

(За С.Мацюцьким, 99 слів)

ПОНЯТТЯ ПРО ТЕКСТ

Диктанти-завдання

Вкажіть стилі мовлення текстів.

І. Райдуга в бурульці

Вдень почав танути сніг, капали краплі з дахів. А вночі знову підмерзло.

Вийшов з хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками – синім, рожевим, червоним, блакитним, жовтим.

Юрко стоїть, затамувавши подих від здивування. Красива бурулька, мов райдуга.

На даху біля бурульки сиділи горобці та й цвірінькали. Вони теж милуються бурулькою.

(За В.Сухомлинським)

ІІ. Дуб – могутнє дерево з міцними гілками і товстим стовбуром. Кора темно-сіра, товста, з повздовжніми тріщинами. Листки коротко-черешкові, донизу звужені. Листкорозміщення чергове.

(З книги “Дари лісів”)

12

ІІІ. Підберіть заголовок до тексту. Зясуйте, до якого типу мовлення він належить.

Недалеко від Максимової хати була одна сосонка – така-то вже хороша! Зелені глиці аж сяють, а молоді пагони, як свічки, стремлять.

Красує сосонка. Прийшла осінь, прийшла зима люта, а сосонці байдуже!

(Олена Пчілка)

ІV. Визначіть тему і головну думку тексту.

Як починається осінь

Осінь – це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще молодша доня – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне.

Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.

(За В.Сухомлинським)

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

Словосполучення

Вибіркові диктанти

І. Виписати словосполучення у дві колонки: у першу – іменникові; у другу – дієслівні.

Прийшла весна; калиновий кущ; на землі, батьківська земля; плавати в морі; навколо будинку; подарувати синові; перед тобою; учорашнє свято; гірко плаче; чарівна сопілка; міста і села; березовий чай; степ квітував.

13

ІІ. Випишіть словосполучення і визначте засоби граматичного зв’язку.

Осіннє

Стоять озера світлої краси,

сади в росі земним багатством повні.

Гарячий місяць сяє на підповні,

пливе, як човен, знявши паруси.

(А.Малишко)

ІІІ. Випишіть словосполучення, розберіть їх.

Хороші результати; не знати втоми; весняна вода; цікаві пригоди; дозріли яблука; щира посмішка; зелені груші; осінній день; морозна ніч; туманний ранок.

Коментований диктант

Виписати два-три словосполучення, зробити їх синтаксичний розбір.

Зацвіла в долині І защебетала.

Червона калина, Почула дівчина

Ніби засміялась І в білій свитині

Дівчина-дитина. З біленької хати

Любо-любо стало, Вийшла погуляти

Пташечка зраділа У гай на долину.

(Т.Шевченко)

Речення, його граматична основа. Види речень за метою висловлювання

Пояснювальний диктант

Виділіть граматичну основу

Весна

Прийшла весна. Потекла вода. Діти взяли дощечки, зробили човника, пустили човника по воді. Човник поплив, а діти побігли за ним, кричали, і нічого поперед себе не бачили, і в калюжу впали.

(Л.Толстой)

14

Творчий диктант

Подані розповідні речення перетворіть на питальні, спонукальні та окличні.

Сьогодні будуть класні збори. Вони відбудуться у кабінеті фізики. Всі батьки прийдуть. Вони піклуються про своїх дітей.

Пояснювальний диктант

Визначте види речень за метою висловлювання.

1.Вивчайте, любіть рідну мову. (В.Сосюра). 2.О рідне слово, що без тебе я? (Д.Павличко). 3.Надворі смеркло і сутеніло. (І.Нечуй-Левицький). 4.Мова наша мова – пісня стоголова. (Ю.Рибчинський). 5.Що любиш ти найбільшою любов’ю? (В.Сосюра). 6.О земле, велетнів роди! (П.Тичина). 7.Неповторні картини дитинства. (Ю.Збанацький).

Тире між підметом і присудком

Пояснювальний диктант

Поясніть написання тире між підметом і присудком.

1. Лиш боротись – значить жить. Книги – морська глибина. (І.Франко). 2. Сором – хилитися і далі коритися. (Л.Українка). 3. Чужа хата – гірше ката. 4. Берись дружно – не буде сутужно. 5. Грім гримить – хліб буде родить. (Нар. творч.)

Другорядні члени речення

Вибіркові диктанти

І. Випишіть додатки

1. Що існує вік на волі, а кружляє вічно в полі? 2. Рівненька доріжка посипана горошком. 3. Червоний клубок по голубій хустинці качається, людям усміхається. 4. Очима бачиш, а руками не візьмеш. 5. Баба лежить, сльозами сльозить.

(Загадки)

Відгадки: 1. Планета. 2. Чумацький шлях. 3. Небо і сонце. 4. Тінь. 5. Дощова хмара.

15

ІІ. Випишіть означення.

Перший сніг

Голуби злетілися біленькі,

Мабуть, хтось їм хліба накришив, –

То вночі пройшов сніжок маленький

І усе довкіл запорошив.

Не спурхне сніжок цей голубами,

Як весняне сонце припече,

Він струмком зівється між горбами

І в далеке море утече.

(П.Воронько)

ІІІ. Випишіть обставини.

1. Рідна мати високо змахує, а помалу б’є. 2. Язик до Києва доведе. 3. Веселе дерево весело й співає. 4. Вдома і стіни гріють. 5. Яблуко від яблуні не далеко відкотиться.

(Прислів’я)

Однорідні члени речення

Вибірковий диктант

Наша ялинка

З неба падають сніжинки

На дерева, на будинки,

На майдани, на садки,

А ялинки, на дубки.

Біле-біле все навколо,

Ясне й чисте, як ніколи!

Мов пухнаста ковдра, ліг

Скрізь на землю білий сніг.

(Н.Забіла)

Попереджувальний диктант

Підкреслити однорідні члени речення.

Повзе по дереву величезна гусінь – товста, волохата. Один листок з’їсть, другий, третій... десятий – багато їй треба листя, щоб прогодуватися. А поряд інші такі самі повзають. І всі вони гризуть листя. Дивишся – дерево стало голе, ніби взимку, і весь ліс голий стоїть. (За В.Танасійчуком

16

Вільний диктант

Осінь принесла золоті стрічки

Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.

Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь...

(За В.Сухомлинським)

Коментований диктант

Пояснити вживання розділових знаків.

1. Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах. (О.Довженко). 2. Березу, вільху і ліщину, дубів могутність величаву і навіть тихий верболіз – люблю я ліс. (П.Воронько). 3. Люблю роботи грім і грюк, і кров живу у жилах. (М.Рильський). 4. Слівце помірковане, кволе, обачне мені не годилося там, у бою. (М.Руденко)

Звертання. Вставні слова

Коментований диктант

Підкреслити вставні слова.

1. Хтось, може, винен перед нами. 2. Чекаю дня, коли собі скажу: оця строфа, нарешті, досконала. (Л.Костенко). 3. Та ти, напевно, дякувать відвик, бо це для тебе завелика жертва. (М.Руденко). 4. Гори, здавалось, стояли тут поруч. (О.Гончар). 5. Ні, може, хижку, а, може, й цілу хату. (Л.Українка). 6. Не жартуй наді мною, будь ласка. (В.Симоненко). 7. Там, кажуть, з гір усю країну видко. (Л.Українка).

Пояснювальний диктант

Підкреслити звертання, пояснивши вживання розділових знаків.

1. Не хилися, явороньку, ще ж ти зелень кий. 2. Не журися, козаченьку, ще ж ти молоденький! (Нар. творчість). 3. За Сибіром сонце сходить, хлопці, не зівайте, ви на мене, Кармелюка, всю надію майте! (Нар. творчість). 4. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці, бо на вечорницях дівки чарівниці! (Нар. творчість). 5. Слово, чому ти не твердая криця... 6. Фантазіє! Ти – сило чарівника... (Л.Українка) 17

Вибірковий диктант

Випишіть звертання і вставні слова.

1. Місяченьку, наш голубоньку, ходи до нас вечеряти! (Т.Шевченко). 2. Гей, береза біла, срібнокорая! (В.Сосюра). 3. Але ж у нас, посвідчить всяк, вони не скаржились ні на що. (Л.Українка). 4. Гаврилкові, звичайно припало найбільше. (М.Коцюбинський). 5. Біда, кажуть, не сама ходить, а з дітками. (Панас Мирний). 6. Яке це щастя, друже мій, горіти, а не тліть. (В.Сосюра). 7. Де ти в світі пробувався, сину мій єдиний? (Т.Шевченко)

Складні речення

Попереджувальний диктант

Вказати складні речення, підкреслити в них граматичну основу.

Серед сучасних церковних дат неважко знайти точку відліку зимового циклу. Нею є день введення в храм Пресвятої Богородиці, тобто 4 грудня. З цього дня у хліборобському розумінні починає спочивати земля, яку не можна копати лопатою аж до Благовіщення (7 квітня).

По всій Україні від Введення діти починали розучувати колядки. Хто в цей день першим завітає до хати, той буде полазником. Від нього залежатиме щастя, здоров’я чи лихо.

(Українське народознавство)

Диктант-завдання

Між частинами складних речень поставте коми.

1. Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот. (В.Сосюра) 2. А літо йде полями і гаями і вітер віє і цвіте блакить. (А.Малишко) 3. Літо минуло і осінь приспіла і листям пожовклим всі стежки покрила. (Л.Глібов) 4. Холодні осінні тумани клубочаться угору і спускають на землю мокрі коси. (М.Коцюбинський) 5. Сонце впало за гору але надворі ще довго сяяв тихий світ (І.Нечуй-Левицький)

18

Пряма мова. Діалог

Пояснювальний диктант

Поясніть вживання розділових знаків.

1. Раз мені мати казала: “Можеш мов багато знати, кожну мову шанувати, та одну з мов усіх щоб у серці ти зберіг”. (М.Хоросницька) 2. “Книги – це ріки, що напувають”, – почув диякон глухий голос старця. (О.Іваненко) 3. “Широка моя тюрма, – думає Тарас, – і хоч би яке деревце!” (О.Іванченко) 4. Їдуть брати та й думають: “Коли б на доброго хазяїна натрапити!” (Укр. нар. казка)

Коментований диктант

Прокоментуйте вживання розділових знаків.

— Поколиши мене, билинко!

— Не хочу.

— Ну я піду до кози, нехай тебе коза з’їсть!

— Козо, козо! Іди билинку гризти!

— Нащо гризти?

— Не хоче горобця-молодця колихати.

— Не хочу

(З народної казки)

Пояснювальні диктанти

Поясніть пропущені розділові знаки.

І. Мудра Марина

Журила Мартина

Ти, Мартине, не мартинь,

Мартинові жарти кинь.

ІІ. Кіт котові каже

Коте, до комори кадуб вкотили.

В кадуб вкинеш капустину,

Кілька китичок калини. (Скоромовки)

Контрольні диктанти

І. Як ми садили сад

Нещодавно наш клас вирішив посадити сад. Яких ми яблунь насадимо, яких груш, абрикосів, слив, вишень! Навколо саду вирішили посадити захисну смугу з акацій,

19

кленів, беріз. Вже місяць ми воюємо з пустирем, звільнили від бур’янів і терну величезну площину.

У жовтні привезли до школи саджанці яблунь і груш. Я, Тимко, Стьопа і Якимчук руками розправляли корінці, присипали їх пухкою землею, заступом біля кожного деревця робили лунки. Спочатку у відритій ямі ми забивали довбнею в дно кілок. Тимко зробив гарну довбню, замашну, зручну. Потім ми привязали до кілка посаджене деревце вгорі і внизу, щоб не розхитував вітер.

Яка була радісна, хороша робота.

(За О.Довженком, 100 слів)

ІІ. Степовий десант

Це була справжня війна. Тиха, непомітна, але жорстка і вперта. Точилася боротьба за життя.

Противники за всіма правилами стратегії і тактики атакували й оборонялися. Спочатку брала верх одна сторона. У протилежному таборі йшла посилена підготовка до наступу. А як надходила весна, поєдинок відновлювався...

За селом, по глибокому видолинку, протікав струмок. Його бережки поросли осокою, ситником, плакуном, частухою, жовтцем... А на схилах видолинка влітку квітли степові трави: шавлія і гвоздика, деревій і полин, конюшина і підмаренник...

Колгоспники перегородили струмок земляною греблею, розлився ставочок. Вода поховала під собою лугові трави, і болотні рослини перебралися вище, потіснили своїх

сухопутних сусідів.

(За С.Мацюцьким, 100 слів)

ІІІ. Широкою долиною між двома рядками розложистих гір тихо тече по Васильківщині невеличка річка – Роставиця. Серед долини зеленіють розкішні густі та високі верби, там ніби потонуло в вербах село Вербівка. Між вербами дуже виразно й ясно блищить проти сонця висока біла церква з трьома банями, а коло неї невеличка дзвіниця неначе заплуталась в зеленому гіллі старих груш. Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь.

20

По обидва береги Роставиці через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, не огороджені тинами. Один город одділяється од другого тільки рядком верб або межами.

(За І.Нечуєм-Левицьким, 94 слова)

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

Звуки мови. Знаки письма. Позначення звуків на письмі. Склад. Наголос

Пояснювальний диктант

Запишіть скоромовки, поясніть написання приголосних звуків.

1. Прилетіли горобці -

Говорили про купці;

Не про крупці,

Не про крупицю,

А про круп’ячко

2. Ніс Гриць пиріг через поріг

Став на горіх, упав на поріг.

3. На ложку та покуштуй горошку.

4. Кипи, кипи, кашка,

Поки прийде Йвашка.

Коментований диктант

Назвіть в словах голосні та приголосні звуки.

Блюдечко, ячмінь, мідь, день, сільський, пуща, сльози, ніч, Харків, кров, географія, аґрус, ґедзь, дощ, кобзар, могутній, лящ, навстіж, гіркий

21

Диктант-завдання

Запишіть слова, зробіть їх транскрипцію.

Україна, груддя, дзвін, джміль, бур’ян, бджолиний, синя, сьомий, аґрус, гуля, дрюччя, деталь.

Словниковий диктант

Секретар, тепер, Горький, зразковий, об’єднати, влігся, педагог, зрісся, вогко, м’яч, ягня, ілюзія, сміється.

Диктанти-завдання

І. Запишіть слова і поділіть їх на склади.

Плуг, грамота, їхній, місяць, дзеркало, майдан, перевірка, садок, вишня, газета, батьківщина, сіль, ясен, сльози, алфавіт, читання, віл, яма, корінь, офіцер.

ІІ. Поставте наголос у словах

Адрес, завзяття, дрюччя, завдання, читання, перевірка, алфавіт, жираф, квартал, дружба, соболь, аналіз, екзамен.

Вибірковий диктант

Записати слова, у яких букви я, ю, є, ї, позначають два звуки.

Зілля, сім’я, течія, приятель, ясний, м’язи, поля, Юля, тюль, в’юн, реєстр, сядь, солов’їний, бур’ян, ряд, в’їзд, моєю, пояснення, земля, м’який.

Диктант-переклад

Пять, апельсин, задание, умение, семья, виток, велосипед, район, рисование, её, линия, поликлиника.

Словниковий диктант

Голуб, ніж, гараж, ніжка, сережка, голубка, в’яз, перелаз, щиглик, сторож, слизько, косьба, просьба, вужчий, прудко, мажте, ковзкий.

22

Голосні ненаголошені й наголошені. Уподібнення глухих і дзвінких приголосних.

Пояснювальний диктант

Запишіть прислівя, поясніть написання ненаголошених [a] i [o].

1. Не в багатстві сила, а в трудових руках. 2. На чужий коровай очей не поривай. 3. Без хазяїна двір плаче, а без хазяйки хата. 4. Видно пана по халявах. 5. Меле язиком, неначе з гарячки. 6. Один солдат у полі не воїн. 7. То не козак, що отаманом не думає бути. 8. Раз – та гаразд.

(Нар. творч.)

Словникові диктанти

І. Зерно, широкий, шелестіти, мережити, зимовий, пекти, дерево, шептати, червень, пеньок, пшениця, вересень, веселощі, синенький, берегти, сивина.

ІІ. Легенький, керівник, дерев’яний, попелище, високий, блискавиця, степовий, стерегти, сиджу, знеміг, кленовий, бережок, химерний, широчінь.

ІІІ. Чотирнадцять, промовець, ожеледь, рученька, далеч, ожеледиця, береговий, переказати, математика, чешу, тихенький, ложечка, медаль.

Творчий диктант

Змініть слова так, щоб ненаголошений звук е випав.

Червень, човен, хлопець, майстер, вітер, учень, велетень, пісень, виконавець, серпень, швець, вишневий, тиждень, палець

23

Попереджувальний диктант

Позначити в словах орфограму “Сумнівний ненаголошений голосний”.

1.Вітер снігом б’є в обличчя, засипає снігом дах. І ведуть між себе січу хуртовини у степах. (Н.Забіла). 2.Зірка упала в криницю! Гляньте, лежить на дні!... Ніхто не хотів подивитись. Люди такі чудні! (П.Воронько). 3.Перш ніж виплисти під місяцем на берег, русалки дивляться в дзеркальних коронів. (Л.Костенко). 4.Шелестять тополі на світанні. Скільки в тому шелесті краси! (П.Воронько)

Розподільний диктант

Слова зі сполученнями -ере-, -еле- та зі сполученнями -ри-, -ли- записати у два стовпчики.

Береза, криниця, кришити, пелена, кривавий, очерет, берег, глипати, обережний, глибокий, берегиня, блищати, кривий, дерево.

Словниковий диктант

Вечірній, легенький, керівник, високий, блискавиця, степовий, система, температура, кресати, химерний.

Творчий диктант

Підберіть до кожного слова перевірне.

Мигтить, нігті, легко, дігтяр, ягідка, ніжка, глибше, берізка, лізти, змогти.

Диктант-завдання

Запишіть прислів’я, підкресліть літери, що позначають приголосні звуки, які уподібнюються.

1. З ким поведешся, того й наберешся. 2. У роботі гірке коріння та солодкий плід. 3. Свіжий, хороший, як сироїжка. 4. Не могли звабити калачем, а потім тяжко було відбити бичем.

(Нар. творч.)

24

Словниковий диктант

Казка, лебідка, прибігти, впрягти, близький, рідкість, будка, везти, зцідити, обсипати, легкість, зчепити, старається, дивуєшся, рибка, різка, прибігти, швидко, сторож, тягти.

Спрощення в групах приголосних

Словникові диктанти

І. Чесний, шістнадцять, серце, пестливий, шістсот, тижневий, щасливий, корисний, проїзний, якісний, жалісливий, вісник, захисний, кількісний, заздрісний, рідкісний, улесливий, баластний.

ІІ. Усний, бризнути, зап’ястний, баластний, свиснути, шелеснути, перехресний, тоскний, контрастний, провісник, щасливий, швидкісний, рідкісний, обласний.

Вибірковий диктант

Виписати слова, в яких відбулося спрощення.

1. Дівчинка сонце ловила руками, сонце у чистім карпатськім озерці. І радісно сонцю від того на серці. (П.Воронько) 2. Радісна праця – ознака творчості. (Ю.Яновський) 3. Вздовж дороги вервечкою розтягнулось шістнадцять плугів. (М.Стельмах) 4. Добре леву: в лева грива! А тому-то він щасливий. (Є.Гуцало) 5. Притихлі явори стоять безшелесно. (Ю.Збанацький)

Попереджувальний диктант

Позначте в словах орфограми.

1. Язикатий і хвастливий часто лінивий. 2. Де слова масні, там пироги пісні. 3. Не родися красна, а родися щасна. 4. Таке буде, як рак свисне, а п’явка мнявкне. 5. Весняне сонце – то дівчини серце. 6. Пізно старого кота вчити чопки. 7. Як не любляться серця, не треба попа і війця.

(Нар. творч.)

25

Найпоширеніші випадки чергування звуків

Попереджувальний диктант

Підкреслити слова з орфограмами.

1. Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий? (Г.Сковорода) 2. Не кожен богатир, хто списа має. 3. Добре тому, хто в своєму дому. 4. Бійся не чорта, а лихого чоловіка. (Нар. творчість) 5. Нехай ворог знає, повік не гадає знущатися над козаком! (С.Руданський) 6. Пильнуй свого носа, а

не чужого проса. (Нар. творч.)

Диктант-переклад

Днепр

Чуден Днепр при тихой погоде, когда вольно и плавно мчит сквозь леса и горы полных воды свои. Ни зашелохнет; ни прогремит. Глядишь и не знаешь, идет или не идет его величавая ширина, и чудится, будто весь вылит он из стекла, и будто голубая зеркальная дорога, без меры в ширину, без конца в длину, реет и вьется по зеленому миру…

(М.Гоголь)

Коментований диктант

Підкресліть слова, в яких відбулося чергування.

Шумлять сади над берегами в моєї юності краю. Над хвиль золотавим розгоном неначе лечу я в блакить. Тому люблю я наші дні сучасні, що виросли з минулого вони. Понеси мене, вітре, на небо, аж за зорі мене понеси! Ніч свої згортає шати, впали роси на поля.

(З творів В.Сосюри)

Диктант-переклад

Венок, видно, высота, белый, былина, чистый, четкий, щиток, щетка, хитрость, ход, кипеть, конец.

26

Пояснювальний диктант

Поясніть написання слів, в яких відбулося чергування.

1. З сумної дівки не буде веселої жони. 2. Сорочки не має, а женитися гадає. 3. Жолудь який малий буває, а з нього дуб виростає. 4. Добрий чоловік надійніший кам’яного мосту. 5. Хату жінка за три кути держить, а муж за четвертий.

(Нар. творч.)

Словникові диктанти

І. Гаразд, кажан, хитрий, лопата, котушка, читанка, шість, гиря, книжечка, викоренити, ламати, зачинити, гіркота, скиртувати, кланятися

ІІ. Бджіл, химерний, кіптява, гиря, щільний, перешіптування, щирість, чиж, лебединий, грамів, зеленів, вчити, чітко, жінка, чоло, жито, хижак, хитання, вечірній, хист.

Диктант-переклад

Гончарство, лопата, корявый, хозяйничать, кислый, зарницы, вскочить, расстилаться, растения, жёсткий, шов, шепот, шелковица.

Чергування у – в, і – й

Пояснювальний диктант

Обґрунтувати вживання у – в, і – й.

1. Вже сонечко в море сіда. У тихому морі темніє... (Леся Українка) 2. Не спитавши броду, не сунься у воду. (Приказка) 3. Небеса блакитні сяють з глибини, а пшеничні й житні мерехтять лани. (Д.Павличко) 4. Квітчастий луг і дощик золотий. (П.Тичина) 5. Пішла в садок вишневий. (Т.Шевченко)

27

Коментований диктант

Прокоментуйте вживання у – в, і – й.

1. І долом геть собі село понад водою простяглось. (Т.Шевченко) 2. Он уже й струмок тече! Лютий враз як зарегоче, знов морозом припече. (Н.Забіла) 3. У нього в очах засвітилась відрада. (Панас Мирний) 4. Синиці голодом намлілись. Така зима, така зима! Оце б у вирій полетіли, так батьківщини ж там нема. (Л.Костенко

Позначення мякості приголосних на письмі Вживання мякого знака

Словникові диктанти

І. Жовтень, ходить, найменша, низько, лось, сім, близько, більше, ковальський, невістці, сільський, мідь, кілька, пісні, боїшся, український.

ІІ. Міць, галузь, сльоза, зав’язь, третє, трюк, бойовий, знайомий, ліхтар, осінній, кузня, білісінький, пісня.

Вибірковий диктант

Записати слова з мяким знаком.

1. Найбільше багатство – здоров’я. 2. Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще добріший. 3. Ніхто його не лякає, а він тремтить. 4. Степ та воля – козацька доля. 5. Раніш встанеш – більше діла зробиш. 6. Хто не робить, той не помиляється.

(Нар. творч.)

Коментований диктант

Позначте в словах орфограму “Мякий знак”.

1. Привчав мене батько трудитися до поту, а мати – любити пісні. 2. Мій батько славний був коваль – на все село, на кілька сіл. (П.Воронько) 3. А над ставком схилили верби віти і тягнуться до неба, що в воді... (В.Сосюра) 4. Плюскоче хвилька тепла і жива, на камінці пісочок намива. 5. тут що не двір, то квітне по Наталці. І кожна хоче у вікно й на танці. (Л.Костенко)

28

Сполучення літер йо, ьо

Словниково-розподільний диктант

Запишіть слова у дві колонки: у ліву – з йо, а у праву – з ьо.

Сьомий, сльози, його, батальйон, район, льон, сьогодні, бойовий, бадьорий, мальовничий, йорж, бульйон, Соловйов, майор, Йосип, Муравйов, павільйон, бульйон, синього, вольовий, льодовик, дзьобик, працьовитий

Диктант-переклад

Лётчик, Королёв, Журавлёв, Пушкарёв, приём, знакомый, клюв, четырёх, Коростылёв, Соловьёв, лен, съемка, подъезд.

Вибірковий диктант

Виписати слова із буквосполученням йо, ьо.

1. Найшли його в яселках, повитого в пеленках. 2. Йосиф дитя колише, співають йому: “Ісусе”. 3. У роботі “ох”, а їсть за трьох. 4. Про нього слава на весь світ стала. 5. Ішов дядько по льоду да найшов він коляду.

(Усна нар. творч.)

Вживання апострофа

Словникові диктанти

І. Довір’я, моряк, мавпячий, п’єдестал, пір’їна, повітряний, дев’ять, роз’ятрити, п’єса, м’який, між’язиковий, священний, львів’янин, дит’ясла, подвір’я, Прип’ять, під’їзд, зоря.

ІІ. Святий, торф’яний, підгір’я, м’язи, обов’язок, в’юн, в’яжу, пів’яблука, б’є, пом’якшувати, священик, бур’ян, ряса, ім’я, матір’ю.

ІІІ. П’ятиразовий, п’ядь, святковий, дзвякнути, ад’ютант, пюре, кювет, медвяний, пан’європейський, пів’ящика,ін’єкція, між’ярусний, Х’юстон, В’ячеслав, миш’як, валер’янка, В’єтнам.

29

Вибірковий диктант

Запишіть слова з апострофом.

І. І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

(Т.Шевченко)

ІІ. 1. Біда красить, як кип’яток рака. 2. Б’ється, як риба об лід. 3. Голодний з’їсть і холодне. 4. Літо збирає, а зима з’їдає.

(Усна нар. творч.)

Диктант-переклад

Мягкий, мяч, семья, матерью, въезд, любовью, девять, пятнадцать, мясо, мята, молодежью, подъехать, объезд, имя.

Розподільний диктант

У першу колонку запишіть слова з апострофом, а у другу – без нього.

Слов’яни, присвята, святкувати, пов’язаний, дзвякнути, мавпячий, без’ядерний, з’єднати, Лук’ян, двох’ярусний, зекономити, зйомки, солов’їний, рум’яний, пір’я, п’ять.

Подвоєння літер

Словникові диктанти

І. Беззаконня, воз’єднання, заввишки, спинний, оббити, ззовні, несказанний, огненний, беззахисний, відмінний, збіжжя, пасся, розрісся.

ІІ. Незлічений, незліченний, віддячити, віддалений, оббілений, піднісся, зрісся, наддніпрянський, безсмертя, віддати, юннати, зіллють, волосся, світання, шиття, статей.

30

Творчі диктанти

І. Утворити від поданих іменників прикметники.

День, кордон, зміна, корінь, стіна, ціна, трава, бетон, мільйон, лимон, сон.

ІІ. Утворити від поданих іменників форми орудного відмінка.

Щедрість, міць, галузь, честь, молодь, річ, скатерть, мідь, папороть, швидкість, мати, якість, жовч, тінь, пам’ять, сіль.

Вибірково-розподільний диктант

Виписати у дві колонки слова: у першу – з подовженими, а у другу – з подвоєними приголосними.

Життя, зіллячко, насіннячко, збіжжя, колосся, спасіння, наддніпрянський, волосся, юннат, сумління, відділ, гіллястий, рілля, ззаду, роззброїти, письменник

Пояснювальний диктант

Пояснити причини подвоєння букв.

1. Зростає покоління молоде. (М.Рильський) 2. Льняна коса як нива осяйна. (Д.Павличко) 3. Гули мости, двигтіли автостради, машини мчали наче навмання. (Л.Костенко) 4. Вересень з вітром осіннім стрівся у полі мені, став пригощати насінням, яблук приніс в пелені. (П.Воронько) 5. Люблю хати древлянського Полісся, де кущ туману, як бузок, розрісся. (Л.Костенко) 6. Вибачайте, люде добрі, що козацьку славу так навмання розказую... (Т.Шевченко)

31

Написання слів іншомовного походження

Словникові диктанти

І. Дідро, Кіплінг, пігмей, гірлянда, Греція, ажіотаж, Аполлон, Одіссей, Кассандра, ванна, нетто, зигзаг, математика, циферблат, жираф.

ІІ. Директор, диск, цирк, інтернат, Чикаго, шифер, Шиллер, Чингісхан, кипарис, таксі, поні, ролі, колібрі, Мадрид, Алла, інтонація, іхтіозавр, Тибет

Диктант-переклад

Шоссе, аккуратный, территория, масса, иллюстрация, аппарат, вилла, дискуссия, профессия, грамматика, группа, грипп, пассажир.

Розподільний диктант

Запишіть слова у дві колонки: у першу – з апострофом, а у другу – з мяким знаком.

Ньютон, каньйон, п’ятниця, бульйон, В’єтнам, Рів’єра, торф’яний, комп’ютер, досьє, інтерв’ю, Кордильєри, ад’ютант.

Попереджувальний диктант

Підкреслити слова іншомовного походження. Пояснити їх написання.

1. Те, що вчора було прогресом, завтра стане іхтіозавром. 2. Життя – це божевільне ралі. Питаю в долі: “А що далі?” 3. В країні гордій і гористій ця скеля сива, як Софокл. Її показують туристам, туристи дивляться в бінокль.

(З творів Ліни Костенко)

32

Контрольні диктанти

І. Щось припізнились того року понурі осінні дощі. Стоїть на погоді. Тепло і тихо. На межі чорніє рясними гронами кущ калини-гордовини. Поблискують тонкі павутинки – наче згадка про бабине літо. На Омеляновій кручі палають багряні багаття кленового гаю. Внизу, у видолинку, вється струмок, поцяткований жовтим листям осики. Лиш висока тополя досі зеленіє...

Стоїмо з дочкою посеред городу. Давно вже викопано картоплю, знесено жовтопузі гарбузи. Лиш де-не-де зеленіє гичка буряків. Ми позгрібали купу сухого бадилля, щоб спалити. Поклали в неї з десяток картоплин.

Черкаю сірником. Вогонь прудко перестрибує на сухі стебла, витанцьовує на них, сопе, попискує, тріскоче... Густий жовто-сизий дим клубочиться над бадиллям, неохоче піднімається вгору.

(За С.Мацюцьким, 103 слова)

ІІ. Фашисти пішли на партизанів великими силами. Стріляли з гармат, повзли танками, бомбили з літаків. Але партизани не пускали їх у ліс ні на крок.

Тоді фашисти вилили з літаків якусь горючу рідину. Відразу високі сосни спалахнули, як свічки. За якусь годину зайнявся величезний ліс.

Треба було відходити.

Кілька чоловік нас, партизанів, знайшли собі притулок на невеличкому болоті. Воно майже висохло від спеки, але все ж тут залишилось трохи води.

Ми припали до землі. Із страшним тріском на нас насувалася лісова пожежа. Навкруги лютував пекельний вогонь. На очах височезні дерева в одну мить охоплювались полумям, тремтіли і пручалися, немов люди.

(За Ю.Збанацьким, 99 слів)

33

ІІІ. Сад не сад, він повен таїнства, волохатих тіней і місячного латаття. Спориш на подвірї й той виграє дорогоцінними перлами, увесь моріжок схожий на зелений килим, розшитий бісером. Кущі бузку за хатою, ніби ковані з міді, мальви на причілку возвели до неба свої чутливі труби й сурмлять щось до місяця таємничим жіночим оркестром...

Від хати прослалася на леваду стежка. Ні, то була не звичайна стежка, якою стара вчителька сто раз проходила вдень до криниці... Поміж споришу хтось прослав доріжку з парчі, і вона губилася серед грядок.

А грядки! Які стали грядки! Поміж картоплів, що пливли сріблястим цвітом, гойдалися червоні маки.

(За О.Довженком, 99 слів

ІV. Повівав холодний вітерець. З краю неба насувались білі, наче молочні, хмари. Разно бігли мишасті коненята. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороння сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав. Насунули снігові хмари і оповили небо. Сонце сховалось за хмари. Посипав сніжок. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними. До лісу якраз половина дороги. Ще півгодини треба було їхати лісом. (За М.Коцюбинським, 98 слів)

Лексикологія. Лексичне значення слова

Попереджувальний диктант

Підкреслити слова з переносним значенням.

1. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом. 2. В печі палав вогонь і червоним язиком лизав челюсті. (М.Коцюбинський) 3. По діброві вітер виє, гуляє по полю. (Т.Шевченко) 4. Сміється сонце з небозводу, кудись хмарки на

конях мчать. (П.Тичина) 5. Вони звільна йшли поміж високими стінами полину. (М.Коцюбинський)

34

Розподільні диктанти

І. Запишіть словосполучення у дві колонки: у першу – з прямим значенням, а у другу – з переносним.

Золотий перстень, золоті руки; солодкий чай, солодке життя; залізний стілець, залізна воля; ідуть дощі, ідуть дівчата; тепла вода, тепла зустріч; гомоніли діти, гомоніла Україна.

ІІ. Багатозначні та однозначні слова запишіть у дві колонки.

Ручка, стіл, Київ, Дніпро, слово, іменник, голова, темний, диктант, урок, лексика, префікс.

Розподільний диктант

Запишіть слова у дві колонки: у першу – загальновживані, а у другу – стилістично забарвлені.

Мати, хлопчик, однокласник, флора, колекція, батько, вулиця, діагноз, ін’єкція, пісня, хліб, біохімія, демократія, яскравий, сонце, зранку, день, автомобіль, кисень, вітамін, партія, жити, завжди.

Групи слів за значенням

Вибірковий диктант

Виписати з прислівїв синоніми.

1. Праця робить людину розумною. 2. Пташку пізнають у польоті, а людину в роботі. 3. Посій труд, а слава вродить. 4. не дивись на чоловіка, а на його діло. 5. Без хазяїна і хата сирота. 6. Не дім господаря красить, а господар дім.

(Нар. творч.)

Попереджувальний диктант

Підкреслити синоніми.

1. Рідна мова в рідній школі! Що бринить нам чарівніш? Що нам ближче, і миліш, і дорожче в час недолі? (Олександр Олесь) 2. Часом сопілка у горах заплаче, заквилить. (Б.Лепкий) 3. Реве, свище завірюха. 4. Гармидер, галас, гам у гаї. (Т.Шевченко) 5. Полотно переливалося червоним, калиновим та вишневим кольором.

35

Вибіркові диктанти

І. Виписати антонімічні пари.

1. Молодість лінива – то старість плачлива. 2. Від гніву старієш, від сміху молодієш. 3. Дурень не любить розумного, а п’яний тверезого. 4. Якби ж той розум спереду, що тепер ззаду. 5. Чим вище злетиш, тим нижче впадеш. 6. Що легко прийде, то легко піде.

(Нар. творч.)

ІІ. Випишіть омоніми. Придумайте з ними словосполучення.

1. За рідний край і життя віддай. 2. Де рідний край, там і рай. 3. Правда – край порога, а неправда – біля стола. 4. Щоб хліб мати, треба добре працювати. 5. Мати сина виглядає. 6. На будову привезли балки. 7. За селом була балка, за нею починався ліс.

(Нар. творч.)

Коментований диктант

Підкреслити антоніми та омоніми.

1. Де багато слів, там мало діла. 2. Ласкою поглядає, а за пазухою камінь тримає. 3. Такої ласки дістану і в Параски. 4. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. 5. З великої хмари малий дощ буває.

(Нар. творч.)

Контрольні диктанти

І. Спить-дрімає земля під глибоким снігом. Знемігся вітер, утомилося й віхало, затихло. Не сплять тільки зорі в далекому небі та не спить старий дідуган Морозенко. Білим інеєм чіпляється він за дерево, гладенькою кригою вистилає собі слід по снігу, дише в повітрі таким холодом, що аж кипить усе кругом нього.

Розходився, сердитий, немилосердно давить. Колеться від його натовпу чорна земля, тріскається на ній снігова кора, ділиться на шматки товста крига над водою. Глухий бренькіт від нього йде понад землею, розпросторюється в холодному та густому повітрі, а дійшовши до лісу, стукається

36

об кожну деревину. Там, у його темній гущавині, виють вовки-сіроманці.

(За Панасом Мирним, 98 слів)

ІІ. Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеленого листя. Він колишеться й цілує листя, а воно тремтить і вється під його поцілунками. Але це тільки на хвилину, на одну малесеньку хвилиночку, а там знов усе засне, умре, ніде ніщо не ворухнеться, не стрепенеться. Тихо в лісі, тихо...

Тихо в лісі. Тільки над ним сонце горить рівним палючим світом на широкому безкрайому блакитному небі. Воно горить і посилає сліпучі хвилі свого ясного проміння, посилає їх туди, в ліс. І проміння падає на верховіття дерев, силкується досягти вниз у гущавину, аж туди, де кінчається цівка, і могутнє коріння глибоко вганяється в сиру землю. (За Б.Грінченком, 107 слів)

Фразеологізми . Джерела українських фразеологізмів

Вибірковий диктант

Випишіть фразеологізми з поданих речень.

1.Ця пригода була їм на руку. (М.Коцюбинський.) 2. Вона все ходить, з уст ні пари. (Т.Шевченко) 3. Не ставало певності в корисності діла, грунт почав хитатися під ногами в Тиховича. (М.Коцюбинський) 4. На усякі лади про це балакали. (Марко Вовчок) 5. Як будемо триматися купи, стовчемо панів і в ступі. (М.Стельмах)

Творчий диктант

З поданими фразеологізмами складіть речення.

Точити теревені; бити байдики; мокрим рядном накривати; бити горшки; задніх пасти; передати куті меду; пекти раки; намилити шию.

37

Коментований диктант

Підкресліть фразеологізми.

1.На галявині попід дубами безліч слуг, аж кишить. (І.Нечуй-Левицький.) 2.Всюди били в вічі злидні та недостачі. (Панас Мирний) 3. Юруш вернувся до батьків, нічого не робив, все спав та байдики бив.(І.Нечуй-Левицький.) 4. Кіт мур лика до дороги добре взяв за пояс ноги. (І.Франко.)

Пояснювальний диктант

Поясніть фразеологізми.

1.То був блискучий карнавал... Здавалось налетів десятий вал. (Леся Українка.) 2.Люті звірі прийшли в овніх шкурах і пазурі розпустили... (Т.Шевченко.) 3. Ви мене привітали, як рідні, моє серце, мою душу одігріли...(Панас Мирний.) 4. П’ятами накивав – аж залопотіло. 5. Заклопотався, як квочка коло курчат. (Нар. творч.)

Вільний диктант

1.Не хочу, щоб на мене усіх собак вішали. 2. Хто рано підводиться, за тим і діло водиться. 3. Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків. 4. Таке меле, що вуха в’януть. 5. Брехня завжди боком вилазить. (Нар. творч.)

Коментований диктант

Афоризми та крилаті вислови підкреслити, пояснити їх значення.

1. Хто людей питає, той і розум має. 2. По роботі пізнати майстра. 3.Згода дім будує, а незгода руйнує. (Нар. творч.) 4. І чужому начувайтесь, й свого не цурайтесь. 5. У всякого своя доля і свій шлях широкий. (Т.Шевченко.) 6. Всякому городу нрав і права. (Г.Сковорода.) 7. Співай, ридай і будь готовий замість лаврового терновий вінець узяти на чоло. (М.Старицький.) 8. “Божа іскра” – то тяжке прокляття, дикий і лютий пожар. (Л.Українка) 9. Історія – це святая святих народу, недоторкана для злодійських рук. (О.Довженко)

38

Контрольні диктанти

І. Історія фразеологізму

Колись у давнину після урочистого спалення тіла покійного на поховальному вогні “розбирали” його кості. Це робилося благоговійно з великим старанням. Зібрані кістки обмивали вином і молоком або запашними маслами. Потім їх обережно складали в урну й ховали, вихваляючи діла покійного й кращі риси його характеру. Таким був звичай.

Як і багато культових звичаїв, цей використовувався лише про людське око. Благоговіння “розбирання” і обмивання кісток переходило в щось абсолютно протилежне. Так склалися вживані сьогодні іронічні вислови “розбирати по кісточках” або “перемивати кості”. Це означає: розпускати плітки про когось, перелічувати людські вади.

(З газети, 93 слова)

ІІ. Олеся

Це було давно. Це було тоді, як нашу землю шарпали турки, татари, а гетьмани українські ходили з козацтвом одбиватись од ворогів.

Тоді на Волині було невеличке село. На краю села стояла невеличка хатка. Біля неї пишався рясний садок. У садку гули бджоли. Там була пасіка.

У хатці жив старий дід Данило. Колись він козакував, був у неволі турецькій, але визволився відтіля. Тепер жив дома, пасічникував. Жінка його давно вмерла. Він прийняв до себе двоє сиріт: дівчинку Олесю та хлопця-стрибунця Михайлика. Олеся вже була величенька дівчинка років шістнадцяти.

Дід був щасливий з дітьми, а діти були щасливі з ним. Діти так любили, як дід розказував їм про турецьку та татарську неволю.

(За Б.Грінченком, 110 слів)

39

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІя

Значущі частини слова. Спільнокореневі слова і форми словотвору

Творчий диктант

До наведених слів доберіть спочатку їх форми, а потім спільнокореневі слова. Запишіть їх.

Батько, весняний, земля, камінь, широкий, ліс, школа, сад, калина, дорога, друг.

Розподільний диктант

Запишіть слова у три колонки: у першу – із закінченням; у другу – з нульовим закінченням; у третю – без закінчення.

Місто, столиця, Київ, щиро, майдан, пісня, мелодія, ліс, узлісся, пролісок, хор, син, радість, ніч, проміння, салют, вули

Пояснювальний диктант

Підкреслити спільнокореневі слова.

1. Покину, покину чужую чужину та на Україну соколом полину. (П.Куліш) 2. Березень березовим віником зиму вимітає, а від березневих дощів земля квітне. (Нар. творч.) 3. Можна смерть лише смертю здолати, тільки в цім таємниця буття. 4. І зерно мусить вмерти, щоб дати в життєдавчому житі – життя. (Є.Маланюк)

Творчі диктанти

І. Додаючи до поданих слів префікси, утворіть антоніми. Запишіть, виділіть префікси.

Клеїти, шити, лізти, везти, іти, дихати, копати, повзати, гнати

40

ІІ. За допомогою суфіксів утворити назви мешканців міст. Суфікси виділити.

Київ, Полтава, Суми, Харків, Одеса, Львів, Вінниця.

Диктанти-завдання

І. У наведених словах виділити корені і префікси.

Хід, зв’язок, запуск, похід, спуск, вихідний допускати, припускати, підв’язаний, перехід.

ІІ. Виділіть у словах корінь, суфікс і закінчення.

Вітерець, мороз, холод, морозище, вітер, морозець, холоднючий, вітряний, морозиво, вітрисько, вітряк, холодненький, морозний.

Графічний диктант

Записати схеми слів.

Пам’ятний, лісок, пришкільний, підводний, ніс, носовий, перенісся, носоріг, завод, обезводнити, радісно, підземний, розмова.

Творчий диктант

До поданих слів доберіть споріднені слова і розберіть їх за будовою.

Сад, квітка, мова, казка, ліс, птах, лелека, гніздо

Вимова і написання префіксів

Творчий диктант

До поданих слів додайте префікс з- або с-. Запишіть у дві колонки слова: у першу – з префіксом з-, а у другу – з префіксом с-.

Садити, косити, горіти, міряти, темніти, дути, чіпляти, варити, шити, цідити, терти, формулювати.

41

Попереджувальний диктант

Підкреслити слова з префіксами з-, с-.

1. Струшується сад, як парасолька. (Л.Костенко) 2. Сходить вечір по зоряних сходах у кімнату блакитну мою. 3. Спадали на листя проміння рої, а серце так щастя хотіло! 4. На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов. (В.Сосюра) 5. І тільки часом камінь з круч зірветься. (Леся Українка)

Диктант-переклад

Скрипеть, смерить, испечь, срисовать, согнутый, соединить, созвать.

Розподільні диктанти

І. Запишіть слова у дві колонки: у першу – з префіксом з-, у другу – з префіксом с-.

Знайти, скинути, збігти, зсипати, стемніти, схвилювати, зжати, зігнути, схуднути, склеїти, зв’язати.

ІІ. Запишіть слова у дві колонки: у першу – з префіксом пре-, у другу – з префіксом при-.

Преглибокий, приїзд, преславний, предобрий, прибивати, прикордонник, преширокий, презирливий, презавзятий, припущення, прегарний, приморозок.

Творчий диктант

Від поданих слів утворіть антоніми за допомогою префіксів роз-, без-.

Платний, озброїти, шумний, хребетний, класовий, цінний, зшити, скласти, відповідальний, людний, жалісний, смертний, журний.

42

Словникові диктати

І. Сторгувати, схибити, спалення, зшити, зжати, сповзти, зціпити, зшерхлий, ззовні, скріплення, стікати, згаснути, зчитаний, сходжений.

ІІ. Беззаконня, без’язикий, роз’єднаний, одкраяти, роззброєний, міжпланетний, розквіт, підтримка, понад-плановий, передчасний, обпалити, пресвітлий, превеликий, примножити, приїжджий, прізвисько, прірва, присвята, приозерний

Контрольні диктанти

І. Степ горів

Підпалена необачною рукою, закурилася трава, золота змійка пробігла по стеблинках і тисячами, мільйонами вогняних язиків гукнуло полум’я до неба, бухнуло хмарами диму, і покотилася страшна вогняна завірюха широким простором, жеручи все, що стрівала на дорозі. Жалібно вмирали ніжні квіти, звивалась на вогні буйна тирса, ревом і криком сповняючи небо, біг, спотикався і вмирав у вогняних муках дикий звір і безсило тріпаючи крилами, падав у полум’я вільний степовий птах.

Перебігло.

Безмежні простори лежали чорні – без іскорки життя. Смерть похмура мовчазна.

На спалений край полились холодні осінні дощі, і покрило його мерзле снігове накриття – біле накриття над мерцем.

(За Б.Грінченком, 96 слів)

ІІ. Воно сиділо під молодою ялиною і, здавалося, тремтіло від ранкової прохолоди. На галявинах сонце вже випило росу, а в затінку ще ховалися нічні волохаті тумани, з гущавини віяло сирістю, і на травах блискучими намистами звисали прозорі капельки.

Зайченя прищурило довгі вушка і притиснулося всім тільцем до землі, густо всипаної опалими хвоїнками. Сіра

43

грудочка – та й годі! Гарно замаскувалося. М`яка його шубка зовсім не помітна була на торішній глиці, серед рудої трави. І діти, які йшли лісовою стежиною, може, й не побачили б звірятка, якби не блиснули його великі очі. Наче два ліхтарики затаїлися під деревцем

(За С. Мацюцьким, 95 слів)

Повторення і узагальнення вивченого в кінці року

Диктант – завдання

Виділіть в реченнях головні та другорядні члени речення.

1. Понад веселими лугами стежка в`ється польова.(М.Рильський.) 2. Пишається над водою червона калина.(Т.Шевченко.) 3. Любіть Україну у сні й на яву, вишневу свою Україну.(В.Сосюра.) 4. Старий батько сидить коло хати та вчить внука маленького чолом оддавати. (Т.Шевченко) 5. ...Вночі над валом палахтить заграва. (Л.Костенко)

Розподільні диктанти

І.Запишіть словосполучення у дві колонки: у першу – зі словами в прямому значенні, у другу – в переносному значенні.

Зерно пшениці; зерно істини; усміхається дитина; усміхається сонечко; золоті руки; золотий годинник; теплий чай; теплий погляд; засумувала мати; засумувало небо.

ІІ. Записати подані словосполучення у три колонки: омоніми, синоніми, антоніми.

Світле небо; сонячний день; рідкі хмаринки; сріблясті легкі баранці; прикрашати землю; вбирати в квіти; ніжні пуп’янки; важкі кетяги; лава кущів; рясний цвіт; теплі кольори; буяння барв; холодна ніч; розпуклі бруньки; дерев`яна лава.

44

Творчі диктанти

І.Подані слова запишіть у фонетичній транскрипції.

Свято, починається, сміються, солов`ї, щоденний, тьохкають, дивується, славишся, щирість, щастя, боротьба, вокзал, блищить.

ІІ. Додати до поданих слів потрібні префікси.

Бити, писати, грамотний, захисний, казати, в’язати, бігати, совісний, жалісний, сипати, кинути.

Вибірковий диктант

Випишіть слова без закінчень.

Жито, ясен, вчора, бузок, далеко, трюмо, сміх, кіно, влітку, пюре, дев`ять, весело, запис, відповідь, завжди, таксі.

Словниковий диктант

І.Голубка, перелаз, намело, дев`ятий, хлопець, диригент, Карпати, Дністер, везти, б`єф, м`який, бюст, кур’єр, пів`яблука, тьмяний, священний, піч, суть, боротьба, свято, доньці, повінь, Донеччина, Туреччина, Одещина, совісний, чесний, улесливий, щасливий, заїзний.

ІІ.Беззаконня, осінній, Ганна, ллєте, піччю, сіллю, матір`ю, зжати, зволожити, схвилювати, ззовні, скраю, безкарний, безкінечний, розжитися, пресвітлий, примерзнути, прірва, прізвище, мовознавець, узлісся, прихорошений, прибережний.

Контрольні диктанти

І. Одного разу, коли Арсен, як завжди, рибалив біля своєї верби, припустив дощ. Вода в річці зробилася сірою та непривітною. Перестало виспівувати й витьохкувати птаство всяк на свій лад, лише дятел стукотів десь недалеко по корі всохлого дерева. Не клювало, бо в дощ риба залягає на дні й спить. Арсен прикрив голову та плечі лантухом, який завжди носив з собою про дощ, і дивився на воду. По ній густо витанцьовували дощові спичаки й здіймалися великі прозорі бульбахи. Дивився, дивився Арсен на той танок дощу по річці та незчувся, коли й заснув.

(За Г.Тютюнником, 90 слів)

45

ІІ. Пучок пшеничних колосків

Як тільки почнуться жнива, приносить батько пучок пшеничних колосків і чіпляє над вікном. У хаті пахне полем. І радісно якось стає. Висить пучок пшеничних колосків літо, висить осінь, весну... аж до нового врожаю. А потім – батько приносить свіжі колоски.

Батько любить працювати в полі, і я змалку полюбив землю, пшеницю, степ. Немає нічого кращого, ніж вийти рано-вранці в поле й зустріти схід сонця. Ця врочиста хвилина у пам’ятку мені змалечку. І тепер я люблю, як червоніє небо на сході, як випливає з-за гори велика золота куля, як займаються іскорки в краплинах роси.

Коли сходить сонце, пахне пшениця, пахне земля...

І такий малий світ...

(За В.Сухомлинським, 103 слова)

ІІІ. Ранок дихав свіжістю пробудженого лісу. Наповнюва-лися соком бруньки, дзюркотіла вода, парувала нагріта сонцем вогка земля, шаленіли дрозди.

Я вийшов на простору галявину, залиту вранішнім рожевим світлом. Її перетинав струмок, і вся вона аж переливалася яскравими соковитими барвами. Наче хтось розсипав самоцвіти – сині, фіолетові, білі, жовті...

Самоцвіти – це пелюстки перших весняних квітів. Поблизу струмка горять ліхтарики мати-й-мачухи, світять у темний вологий рівчак. Поспішає рослинка. Ще й листя на ній немає, а на покритих лусочках опушених паростках вже горять жовті суцвіття. Вони пробудилися ще під снігом, який узимку прикривав мати-й-мачуху від морозів. Дихання рослинки підігріло сніг, утворився льодяний купол – справжній тобі парничок.

(За С.Мацюцьким, 100 слів)

З М І С Т

Повторення вивченого в початкових класах 1-12

Іменник...................................................................... 1

Прикметник............................................................... 3

Займенник.................................................................. 5

Числівник................................................................... 6

Дієслово...................................................................... 7

Прислівник..................................................................9

Прийменник................................................................9

Сполучник...................................................................10

Поняття про текст 12-13

Синтаксис і пунктуація 13-21

Словосполучення........................................................13

Речення, його граматична основа. Види

речень за метою висловлювання.............................. 14

Тире між підметом і присудком............................... 15

Другорядні члени речення........................................ 15

Однорідні члени речення.......................................... 16

Звертання. Вставні слова.......................................... 17

Складні речення......................................................... 18

Пряма мова. Діалог.................................................... 19

Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія 21-32

Звуки мови. Знаки письма. Позначення звуків

на письмі. Склад. Наголос......................................... 21

Голосні ненаголошені й наголошені.

Уподібнення глухих і дзвінких приголосних.......... 23

Спрощення в групах приголосних............................ 25

Найпоширеніші випадки чергування звуків............ 26

Чергування у ­– в, і – й................................................ 27

Сполучення літер йо, ьо............................................. 29

Вживання апострофа.................................................. 29

Подвоєння літер.......................................................... 30

49

Написання слів іншомовного походження............... 32

Лексикологія 34-37

Лексичне значення слова............................................ 34

Групи слів за значенням............................................. 35

Фразеологізми 37-39

Джерела українських фразеологізмів........................ 37

Будова слова. Орфографія 40-44

Значущі частини слова. Спільнокореневі

слова і форми слова..................................................... 40

Вимова і написання префіксів.................................... 41

Кiлькiсть переглядiв: 77774

Коментарi

  • Money Loan

    2018-02-10 21:11:40

    personal loans personal loans personal loan reviews [url=https://personalloans.store]loans personal[/url]...

  • Buy Essay

    2018-02-10 11:34:31

    term paper writer term paper online cheap term paper [url=https://termpaper.us.com]college term paper[/url]...

  • JamesRiz

    2018-02-10 08:35:15

    school papers help writing essays research papers [url=https://schoolpapers.cricket]research papers[/url] payday loans bad credit same day loan payday loans bad credit [url=https://paydayloansnocreditcheck.webcam]speedy cash payday loans online[/url] college essay writer essay corrector best dissertation writing service [url=https://collegeessaywriter.bid]college essay prompts[/url] illustration essay essay checker online website that does your math homework [url=https://illustrationessay.trade]help me do my essay[/url] easy cash payday loan easy online payday loans best payday loan [url=https://cashadvanceloan...

  • The Assignments

    2018-02-10 06:46:27

    essay writer writing a basic essay essay online shopping [url=https://essaywriter.us.com]essay rewriter[/url]...

  • Writing Online

    2018-02-09 21:44:15

    term paper writer write a term paper term papers [url=https://termpaper.us.com]term paper[/url]...

  • Assignment Helpers

    2018-02-09 03:38:41

    quotes for college essays writing an essay essay writing [url=https://essaywriting.us.com]essay writing[/url]...

  • Loans For Bad Credit

    2018-02-08 20:39:56

    advance payday fast cash advance fast cash advance [url=https://paydayadvance.us.com]payday advance[/url]...

  • Online Essay Help

    2018-02-08 18:34:10

    assignments get a paper written college essay writing service [url=https://essaywritingservices.us.org]essay writing service[/url]...

  • Assignment Operators

    2018-02-08 18:33:24

    online essay outline argument essay i have to write an essay due tomorrow [url=https://argumentessay.us.com]argumentative essays[/url]...

  • Assignment Helps

    2018-02-08 15:33:01

    school homework homework help mountains homework for me [url=https://homeworkhelp.us.com]can you help me with my homework[/url]...

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Березень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031